Bredbånd skulle virkelig ta av i 2001. Slik er det ikke blitt. Salget av ADSL-abonnement har gått tregt. Ved utgangen av september hadde Telenor bare 11000 ADSL-kunder. Først de siste par månedene salget økt betydelig, slik at Telenor i dag har ca 25000 ADSL privatkunder.
Den store økningen kan ha sammenheng med at Telenor i høst lanserte en gjør-det-selv løsning, samtidig som en kontinuerlig utvikling på innholdssiden gjør tilbudet mer attraktivt.
Telenor Plus har levert ADSL til kunder i alle landets fylker, og ved årsskiftet har halvparten av alle telefonikundene tilgang til ADSL.
ADSL står for Asymmetrisk Digital Sluttbruker Linje, og er et bredbåndsabonnement på eksisterende telefonlinje, som leveres i hastigheter opptil 1 Mbit/s.
Telenor leverer også andre bredbåndstilbud til privatmarkedet. Telenor Avidi tilbyr høyhastighets Internett til sine kunder via kabel-TV. I tillegg tester konsernet ut en rekke nye bredbåndsløsninger, både via den eksisterende telefonlinjen, tv-kabelen, radiolinje og satellitt.
(fh)