Til kai ved verftet til Aibel i Haugesund ligger et skip, med en 23 meter høy og 3630 tonn tung kompressormodul ombord. Skipet er prydet av asiatiske tegn, som hinter til den månedlange reisen fra Thailand fartøyet fullførte 17. mai.
I Haugesund får modulen nå installert en kran, før ferden går videre til Troll A-plattformen i Nordsjøen i begynnelsen av juni.
Les også: Oljearbeiderne må fly med dykkerutstyr
– Største IOR-prosjektet i Norge
Kompressormodulen M11 inneholder to nye kompressorer, som skal øke utvinningen fra Troll med over 83 milliarder standard kubikkmeter gass, eller 522 millioner fat oljeekvivalenter, når de kommer i drift til neste år.
Det er like mye som feltene Aasta Hansteen og Valemon til sammen.
Operatør Statoil har investert 11 milliarder kroner i IOR-prosjektet, som skal sørge for at utvinningsgraden til Troll A kommer opp i 86 prosent.
– Troll er det største prosjektet for økt utvinning på norsk sokkel, og hjertet av prosjektet er kompressormodulen, som nå er kommet fra Thailand og i juni skal på plass i Nordsjøen, sier prosjektdirektør for Statoil, Knut Bratås.
Aibel har bygget tre nye moduler for Statoil som skal kobles på Troll A.
Les også: Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder
Kompressor tre og fire
Etterhvert som gassen produseres på Troll, reduseres trykket i reservoaret, og det blir behov for kompresjon for å øke utvinningsgraden.
– Når trykket synker, så må vi ha mer trykk for å få gassen ut og helt inn til Kollsnes, og det er her kompressorene kommer inn, forklarer Bratås.
På Troll er det allerede to kompressorer, og nå kommer altså nummer tre og fire.
Prosjektet sikrer en opprettholdelse av daglig eksportkapasitet på 120 millioner standard kubikkmeter gass, og en årlig produksjon på 30 milliarder standard kubikkmeter.
Dette tilsvarer forbruket til over 10 millioner husholdninger i Europa.
Les også: Kjempeskipet Dockwise Vanguard kan løfte 117.000 tonn. Nå vil eieren bygge enda større
Gjøres ferdig i Haugesund
Det foregår fremdeles litt arbeid på M11, som er en lang og slank modul, sammenlignet med andre.
Prosjektdirektør i Aibel, Bruce McPherson, forklarer at kranhuset kobles på i Haugesund, fordi det ble for tidkrevende å frakte det til Thailand. I tillegg gjenstår mindre arbeid som installering av ventiler og brannisolasjon.
– Når vi er ferdige med alle modulene har vi brukt fem millioner arbeidstimer på prosjektet. Det inkluderer ikke underleverandører og størrefunksjoner. I tillegg kommer vi til å bruke omkring en halv million timer på offshorearbeid, sier McPherson.
Han klatrer alle trappene opp til toppen av M11, for å vise fram «hjertet», bestående av en 50 megawatts motor, girkasse og kompressor.
– Det er en kompressor med høye, tekniske krav, og også det mest kostbare i hele modulen, påpeker han.
Les også: – 2-4-ordningen vil ikke fungere i Arktis
I drift fra oktober 2015
De tre modulene i prosjektet består av én kompressormodul, som ble bygget ved Aibels verft i Thailand, og som nå ligger i Haugesund. Én elektro-, instrument- og telekom-modul, som ble koblet på Troll A i fjor sommer.
Og én strømforsyningsmodul, som er i ferd med å ferdigstilles på verftet i Haugesund. Også den skal løftes på plass på Troll A i løpet av sommeren, ved hjelp av fartøyet Saipem 7000.
– Modulene er levert på tiden, og én også før planen, og de går ut til plattformen ferdigstilt, levert på tid, budsjett og kvalitet, påpeker prosjektdirektøren til Statoil.
I tillegg er det som en del av prosjektet lagt nye strømkabler ut til plattformen, fra Kollsnes i Hordaland, for å bedre forsyningssikkerheten til plattformen og sørge for at det er nok kraft til de nye kompressorene.
Planlagt driftsstart for prosjektet er oktober 2015.
Les også: Slik kan oljearbeiderne fly lengst ut i Barentshavet
Bruker like mye strøm som Bergen
Inne i den store blå verkstedhallen, som ruver over hustakene på Risøy i Haugesund, står M13, strømforsyningsmodulen. Den er litt mindre enn M11, og designet er mer tradisjonelt kvadratisk, men modulen veier likevel 1800 tonn, og vil rage 19 meter over bakken etter at kranen er påmontert.
Den skal sørge for ekstra kraft til Troll A, som er drevet med strøm fra land.
De to nye kompressorene kan levere en effekt på 50 megawatt hver når de er i maksimal operasjonsmodus. Strømnettet er forsterket, for å kunne levere kraften kompressorene trenger.
Statoil kan dessuten opplyse at Troll A, med de nye kompressorene, vil ha et like høyt strømforbruk som hele Bergen by. Og dersom Bergen skulle få problemer med strømkapasiteten, vil Troll bli pålagt å redusere strømbruken sin.
I april startet arbeidet med å legge nye strømkabler ut til plattformen. På Kollsnes gjøres vekselstrøm om til likestrøm, før den sendes over til Troll A.
– Dette gjøres fordi det gir mindre effekttap på den 70 kilometer lange strekningen ut til plattformen. Med likestrøm har vi kun tre prosent energitap, forklarer Bratås.
På strømforsyningsmodulen skjer det motsatte, fra likestrøm til vekselstrøm igjen.
Les også:
Her kommer verdens største jackup-rigg til Norge
Mens Goliat sprekker kraftig, ble Gudrun og Ekofisk Sør billigere enn planen