Ingen vet hvor mye det er snakk om, og flakene er ikke under kontroll.
Denne oljen kan føre til at oljekatastrofen etter forliset ved Langesund vokser i omfang.
Ved høye bølger og ugunstig vind kan lensene som er lagt ut mange steder, bli utsatt for store belastninger.
Hinne
Kystverket bekreftet søndag kveld at havstrømmen ikke har brakt noe sammenhengende oljeflak så langt sør som til Risør og Tvedestrand.
Det som er funnet, er enkelte klumper og en tynn hinne på havflaten.
– Men oljen sprer seg, og situasjonen er ikke stabil, sier Kystverkets operasjonssjef Johan Marius Ly til NTB.
Kritisk
Det er sterke reaksjoner lokalt på at skipet fikk ankre opp så nær land under uværet fredag.
Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen (Ap) viser til at dette er en etablert ankringsplass, men at departementet vil vurdere om skip heretter må holde seg lenger ut til havs i påvente av innseiling til Porsgrunn.
Lossing
Søndag startet nødlossingen av olje fra havaristen. I første omgang flyttes oljen til tette tanker om bord, for etter hvert å bli pumpet over i en lekter som legger seg ved det grunnstøtte bulkskipet.
Dette arbeidet kan kanskje starte mandag, men det er opp til bergingsselskapet Smit Salvage å bestemme framdriften. Kystverket har ingen operativ rolle i denne delen av oppryddingsarbeidet.
Tidlig søndag ringte varselklokkene da det ble meldt om oljeflak helt ned mot Risør.
Men nærmere undersøkelser med fly og helikopter viste at det kun er snakk om en tynn film på havet, som ikke lar seg samle inn.
Den har heller ikke slått inn på land.
Sørover
Men havstrømmene fører uvegerlig oljeflakene sørover. Oljen som er innaskjærs oppfører seg annerledes.
Den blir liggende og skvulpe i viker og bukter, der store mannskaper forberedte seg på å jobbe gjennom natten med å suge den opp.
Et spesialskip fra den svenske kystvakten er også kommet til Langesund for å suge opp olje.
Prisgitt været
– Vi er veldig prisgitt været. I går kveld blåste det litt opp, og vi fikk straks mer spredning og mer olje på land. I dag har det vært fine forhold, og mye olje er hentet opp, sier aksjonsleder Ly i Kystverket.
Søndag kveld var så det ut til at 120-130 tonn var hentet opp, men alle rapportene fra innsamlingsstedene var ikke kommet inn.
Helikopteret som Kystverket bruker, var søndag oppe så å si sammenhengende for å kartlegge nedslagsfeltet for oljen og for å finne strender og bukter der oljen ligger og stamper mot land, uten så langt å ha blitt oppdaget.
Avlives ikke lenger
Søndag startet også arbeidet med å vaske tilgrisede fugler. Avliving skal begrenses til dem som er mest tilklint og som ikke kan overleve. Et «vaskeri» skal opprettes i havna i Langesund.
Miljøvernminister Erik Solheim (SV) lover penger til dette arbeidet. Han påpeker at sjøfuglbestandene er i nedgang og at det er viktig å ta vare på så mange som mulig.
Norge vil for øvrig intensivere arbeidet med å forby tungolje som drivstoff på skip.
Et slikt forbud blir innført ved Svalbard og i arktiske strøk i 2011, men foreløpig ikke i kystnære områder.
Vær og vind
– Før vi vet noe mer om hvor mye olje det er igjen om bord, er det umulig å anslå hvilke mengder det er som ligger nær land, og hvor mye det er som flyter fritt ut på havet. Vær og vind er helt avgjørende for hva som skjer med disse flakene, sier Ly.
Han legger til at drivstoffoljen i Full City er av en type som ikke lett brytes ned i vannet.
I noen bukter ligger det et tynt lag med olje, i andre er det en tykk kappe på 10-15 centimeter som stanger mot land. Dette er noe av årsaken til at det praktisk talt er umulig å si noe om størrelsen på utslippene.
– Kjapt og målrettet
Overvåkingen av oljeflakene på havet blir høyt prioritert.
Observasjonene blir formidlet til båter med lenser som så forsøker å ringe inn oljen og pumpe den opp.
Kystverket har ikke fått melding fra berørte kommuner om at det er mangel på utstyr.
Aksjonslederen synes oppryddingsarbeidet så langt har foregått kjapt og målrettet. Kystverket har fløyet inn mye utstyr fra andre stasjoner i landet.