Han er en av seks Shell-ansatte som deltar i Young Professional Company Award (YPCA) på ONS 2008.
Satsing
Shell-teamet er opptatt av framtidas oljeselskaper.
– Vi er opptatt av at lederne I oljeindustrien må bli modigere og i større grad satse på nye forretningsområder og teknologi. Miljøteknologi et konkret eksempel på hvordan man kan løse en kjempeutfordring og samtidig satse på noe det allerede finnes ett verdensmarked for, sier Granås, til daglig prisansvarlig i Shell Norge.
Han er ikke i tvil:
– Denne bransjen har alle forutsetninger til å fortsatt lykkes den dagen olje og gass tar slutt.
Ansvar
Det økende fokuset på miljøvennlige løsninger er en utfordring oljeselskapene må ta innover seg, mener teamet.
Oljeselskapene opererer ikke i et vakuum.
– Hvor flinke vi er til å høre på nye ideer og bruke de ressursene vi har til å satse på nye områder, er avgjørende for utviklingen framover. En måte å endre fokus og strategi i bransjen, er å gi unge og engasjerte ansatte mer ansvar. Dagens unge har vokst opp i en global verden og holder seg informert om hva som skjer, sier han.
Shell-teamet, som består av ansatte fra flere land, mener politikerne bruker miljøspørsmål for å få gjennom andre politiske saker, for eksempel for å øke bensinavgiftene.
I fokus
De skryter likevel at norske politikeres evne til å fokusere på miljøsaker.
– Miljøspørsmålet nevnes i større og større grad når politikere uttaler seg om energispørsmål. Det er tydelig at miljø har kommet på dagsordenen uansett partitilhørighet. Ettersom politikerne velges av folket, altså velgerne, er denne utviklingen ikke annet enn et resultat av at vi i Norge har blitt mer opptatt av miljø enn det vi var tidligere, sier Granås, som mener oljeindustrien bør skjele til politikerne.
– Vi er glade for at politikerne argumenter med miljøhensyn, uansett hvilke motiv de har. Kanskje har lederne i oljeindustrien noe å lære av dette? Det er tross alt de samme menneskene som velger våre politikere som også fyller bensin på våre bensinstasjoner, sier Granås.