Fartøyet sikres nå med en kranlekter og en flytekran, og hevingen av det er ventet å starte i løpet av kort tid. «Geco Sapphire» sank mandag, etter at en av bunnventilene røk.
– Oppdraget med å heve skipet vil trolig komme i gang i løpet av et par uker, sier teknisk direktør Terje Sjumarken på Mjellem & Karlsen verft. Han er imidlertid usikker på hvor lang tid hevingen vil ta.
Gode muligheter for berging
Sjumarken er i likhet med rederiet WesternGeco optimist når et gjelder muligheten for å berge både skipet og det avanserte og kostbare utstyret om bord.
– Vi vet ikke noe mer om årsaken enn det vi visste like etter at det sank. Vi vil først få vite årsaken til forliset når skipet er hevet, sier han.
Heller ikke Det Norske Veritas som hadde skipet inne til femårskontroll kort tid før ulykken vil spekulere i årsaken til at det sank, men informasjonssjef Per Wiggo Richardsen sier at Veritas følger nøye med på jakten etter årsaken.
– Vi er selvfølgelig interessert i å finne ut hva som skjedde, ettersom vi nettopp har gjennomført en grundig kontroll på båten. Vi følger saken gjennom våre folk i Bergen, sier Richardsen.
Oppdraget med å heve fartøyet skal nå ut på anbud.