Staten California er verdens femte største økonomi, og har blant verdens største bilparker med sine 26 millioner biler.
Guvernør Arnold Schwarzeneggers Low Carbon Fuel Standard har som mål å redusere karbonintensiteten i Californias drivstofforbruk med minst 10 prosent innen 2020.
Dersom import av oljesand forbys i California og deretter flere andre steder, vil StatoilHydros Canada-eventyr kunne bli et økonomisk mareritt.
CO 2-avtrykk
Linda Adams, som er Schwarzeneggers "miljøminister", forteller til Teknisk Ukeblad at delstaten ønsker å redusere bruken av olje som fører til store CO 2-utslipp.
Dette inkluderer blant annet oljesand fra Alberta i Canada, hvor StatoilHydro eier et felt med 2,2 milliarder fat olje. Under framtilling av oljesand, kreves mye energi og dermed CO 2-utslipp. Det kommer på toppen av det oljen seinere vil medføre av utslipp ved forbruk.
Frykt i Canada
-Vi blir kontaktet av folkene i Alberta som er bekymret for at salg av drivstoff fra oljesand skal bli utelukket fra det californiske markedet. Og det kan skje. Vi jobber for tiden med å vurdere hvilke konsekvenser den nye standarden vil få når det gjelder oljesand, sier Adams.
Hun forteller at California har stor innflytelse på utviklingen i markedet.
– California har makt i kraft av vår størrelse. Det er vi som kjøper og kjører bilene, noe som gir oss muligheten til å påvirke, understreker Adams. Hun ble utnevnt til leder av Californias Environmental Protection Agency av guvernør Schwarzenegger i 2006.
Andre følger etter
I sommer inngikk de canadiske provinsene Ontario og British Columbia, som er storforbrukere av oljesandprodukter, en avtale med California om å implementere Schwarzeneggers lavkarbon standard for drivstoff. Adams tror også flere amerikanske stater vil følge etter.
–Når California gjør slike ting, følger andre ofte etter. Vi er som regel først ute. For eksempel har 19 amerikanske stater bestemt seg for å adoptere vår Clean Air Act som er en streng regulering av luftforurensing.
Redegjøres for utslippene
–Målet med standarden er at leverandørene til slutt reduserer CO 2-intensiteten ved utvinning, raffinering og transport av drivstoff. Effekten av dette blir at den virker avskrekkende på produksjon av drivstoff med høye livssyklusutslipp som for eksempel oljesandproduksjon og konvertering av kull til flytende drivstoff, sier informasjonssjef ved California Air Resources Board, Stanley Young, til Teknisk Ukeblad.
Men Low Carbon Fuel-standarden skal ikke eksludere enkelte typer drivstoff som uakseptable.
- Den krever bare at det redegjøres for utslippene knyttet til alle typer drivstoff. Slik kan den føre til at leverandørene reduserer CO 2-intesiteten knyttet til produksjonen, sier Stanley Young.
Økonomisk risiko
I tillegg til miljøkritikken, ble Statoil kritisert for å ta for stor økonomisk risiko da de i april i fjor betalte 12 milliarder kroner for å kjøpe North American Oil Sands Corporation (NAOSC).
Oljesand har en forventet break-even-pris på 40 til 45 dollar fatet. Hvis deler av det nordamerikanske markedet forsvinner på grunn av miljøreguleringer, vil det trolig være nødvendig med en betydelig høyere oljepris for å gå i balanse. Dette skyldes blant annet at det blir større avstand til potensielle kunder.
Problematisk
Oljesandkritiker og professor ved Universitetet i Oslo, Dag Harald Claes, er imponert over Californias vilje til å redusere CO 2-utslippene. Men han ønsker ikke å spekulere i hva et forbud i California vil bety for StatoilHydros oljesandsatsing.
–Det er vanskelig å vurdere hvilke konsekvenser dette kan få for StatoilHydro. Men dette sender viktige signaler, og viser tydelig hvor problematisk oljesand er, sier Claes.
- Vanskelig å kommentere
Pressekontakt i StatoilHydro, Kjersti Tvedt Morstøl, sier det er vanskelig for dem å kommentere en sak som er på vurderingsstadiet i California:
- Det er vanskelig å kommentere hvilke konsekvenser noe som ikke er vedtatt vil få, men generelt ser vi det på den måten at verden trenger energi: Når de enkle fatene allerede er utvunnet blir oljesand et av stedene man må hente ressursene fra.
Morstøl understreker at StatoilHydro har flere prosjekter på gang hvor de jobber med å få ned utslippene ved utvinning av oljesand.
- Vi samarbeider både med myndigheter og andre selskaper, og mener vi har noe å bidra med både når det gjelder carbon capture and storage og energieffektivisering, sier Morstøl.