FISKEBØL: Mens regionen for øvrig lider under at få bedrifter er knyttet til oljeindustrien, har Norlense en markedsandel på 90 prosent på offshorelenser.
Nytt system
Norlense er den første bedriften i Nord-Norge som har fått tildelt midler til et hovedprosjekt gjennom Norges Forskningsråds Petromaks-program.
Prosjektet skal utvikle et nytt system for oljevern som fungerer i enda dårligere vær, kan operere kystnært og under vanskelige strømforhold.
Dette er en lense som skal fungere sammen med en separator og en skimmer for å håndtere olje som er oppløst i sjøen på grunn av brytende bølger.
– Vi starter arbeidet nå i høst med å utvikle den nye lensen, forteller salgssjef Asbjørn Klaussen.
Bruker trykkluft
I dag produserer bedriften lenser både for vern i kyst–, strandsonen, for offshorebruk og oppblåsbare telt til beredskapsformål. Alt er basert på egenutviklet teknologi.
Det spesielle med Norlenses teknologi er at de bruker trykkluft til å holde lensene. Norlense har en egenutviklet trykkluftslange som brukes for å spenne opp lensen slik at lensen selv blir flytelegemet. Dermed unngås store flyteelementer i lensen.
Dette gir tre store fordeler;
- Lensen kan ligge klar med trykkluft på vinsj.
- Lensen følger havets bølgebevegelser uten knekkpunkter.
- Lensen er svært rask å sette ut, krever lite dekkslast på fartøy samt krever minimalt med personell.
Moderne produksjon
Rundt 40 millioner kroner har Norlense og dets eiere investert i nye produksjonslokaler og nytt produksjonsutstyr.
– Vi har utviklet egne maskiner for å sveise skjøter, sette i maljer og montasje av de forskjellige dukene samt kjetting eller blytau for å holde lensen i riktig posisjon i vannet. Derfor kan vi produsere lenser raskere og mer effektivt, sier teknisk sjef Remi Reinholdtsen.
Tokrets system
Lensen er laget slik at den har et langt skjørt med vekt i bunnen og et kort skjørt. Selv flyteelementet er spent opp med trykkluftslanger, en for de små lensene i kystsonen, mens store offshorelenser har tokrets trykkluftsystem.
Lensen er seksjonert med innvendige membraner.
– Slangen har dobbelt funksjon, de sikrerr at det kommer luft til selve flytelegemet gjennom slangen, samt at det holder spalten mellom de to skjørtene åpent for å sikre lufttilgang når lensen sjøsettes, forteller Reinholdtsen.