SAMFERDSEL: Aftenposten skrev i slutten av juni i år om vanstyret i Oslo Sporveier med utgangspunkt i billettautomatene på T-banen som har stått ubenyttet i to år. De er nå ubrukelige på grunn av hærverk. Hva som imidlertid ikke kom frem, var at utplasseringen på Kolsåsbanen fortsatte etter at det var klart at driften på banen skulle stoppes. De 600 millioner kroner systemet har kostet er sannsynligvis bare en brøkdel av hva etaten har sløst bort på ufornuftige disposisjonen i løpet av de siste 25 år.
Hva har skjedd med Oslo Sporveier? Hvorfor denne oppdeling i etater med selsomme navn som Flexus, Ruter og KTP (Kollektiv transport Produksjon)? Jeg ringte opp for å få informasjon om deres gjøremål. Det ble en evig rundgang mellom snakkemaskiner og personer som ikke visste noe. Hensikten med denne oppdelingen kan jo ikke være noen annen enn vanskeliggjøring av kontroll og pulverisering av ansvarsforholdene.
Men samtidig fortsetter uhell og forsinkelser å prege driften, akkurat som i jernbanen. Det er tragisk å se at det som en gang var en mønsterorganisasjon skapt av forutseende norske ingeniører, nå er i ferd med å forvitre under politisk byråkrati. De bør stilles til ansvar for sitt vanstyre!
C.A. Janicke