– Transportetatenes prioriteringsforslag til kommende NTP som nylig ble offentliggjort, er trasig lesning. Om dette skulle bli regjeringens forslag, er det en katastrofe, sier fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland, Bent-Joacim Bentzen (Sp).
Forslaget ble lagt ut i forrige uke, og er nå sendt på høring.
– Hålogalandsvegen er i prioriteringsforslaget ikke lenger et bundet prosjekt, og kan forstås slik at det er falt ut. Det er kun fordelt rammer til forberedende arbeider på 578 millioner kroner til et prosjekt som trolig ikke skal bygges. Ellers finner jeg ikke noe mer på dette prosjektet i prioriteringsforslaget fra transportetatene til Nasjonal transportplan, sier Bentzen.
![Forsinkelser er ikke uvanlig i forsvaret. De første Seahawk-helikoptrene skulle veveres fra 2025. Tidligere i år ble det klart at de er et år forsinket, og ikke kommer før i 2026.](https://images.gfx.no/130x87/2826/2826920/NTB_dYhk5-pZeks.jpg)
Skal bruke milliarder på forsvaret: – Forsinkelsene er et betydelig problem
Nye Veier vil bare flikke
I forslaget ønsker Nye Veier å bygge ut E6 Fauske til Bognes. På denne strekningen har Statens Vegvesen tidligere beregnet utbedring for Sørfoldtunnelene alene til 9,3 milliarder kroner, men nå ligger det an til et mye mindre prosjekt, frykter Bentzen.
– Nye Veier ser på muligheten til utbedring av Sørfoldtunnelene med en minimumsløsning til 3,2 milliarder kroner. Det vil i praksis si flikking på svært utsatte strekninger og tunneler, mener Bent-Joacim Bentzen.
![Frp-leder Sylvi Listhaug vil bruke 200 milliarder mer enn regjeringen i Nasjonal transportplan (NTP).](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842945/NTB_NCs2eIzEOKY.jpg)
Frp vil kutte 100 milliarder i bompenger
Viktige prosjekter er tatt ut
E6 Sørelva - Borkamo, Ulsvågskaret og E10 Nappstraumen - Fiskebøl er i forslaget falt ut av NTP. Om man legger til grunn samme ramme i statsbudsjettet som 2020, vil det for Nordlands del være så godt som ingen nye store prosjekter igjen i siste del av den kommende NTP-perioden 2028-2033.
– Dette er dramatisk. Det som er skremmende, er at dette utgjør virksomhetenes faglige innspill til stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2022-2033 – på oppdrag fra regjeringen. Vi må derfor legge betydelig arbeid i å synliggjøre de enorme behovene for Nordlands del, som tydeligvis ikke er tatt inn i transportetatenes prioriteringer, avslutter Bentzen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834711/04a.jpg)
Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket