32 mennesker mistet livet da Costa Concordia med 4.229 personer om bord gikk på grunn og kantret ved Giglio 13. januar 2012. Ett av ofrene er fortsatt savnet.
I løpet av den neste uka skal det 114.500 tonn tunge og 290 meter lange fartøyet heves og fraktes bort. 350 dykkere og ingeniører er i aksjon, og mandag var havna på Giglio full av presse og andre skuelystne som ville følge arbeidet.
– Jeg er litt nervøs, sier Nick Sloane, ansvarlig for hevingen av vraket.
– Faren er at skipet krenger når det heves, eller at kjettingene under slites, sier han om det Franco Gabrielli i sivilforsvaret kaller «en svært komplisert operasjon».
Kantret skip: «Et pent malt skip, holdt sammen av gaffatape og tyggegummi»
Frykter forurensing
Første del av bergingen ble gjennomført i høst da skipet ble rettet opp. Tidlig mandag morgen startet arbeidet med å heve fartøyet to meter fra de kunstige plattformene det hviler på.
30 store tanker skal langsomt fylles med luft. 36 stålkabler og 56 kjettinger holder alt på plass slik at skipet så skal kunne slepes ut fra kysten og til Genova for opphogging.
Arbeidet er en av de største bergingsoperasjonene til sjøs noensinne. Rederiet Costa Crociere venter ifølge nyhetsbyrået Reuters en sluttregning på over 1,5 milliarder euro.
Miljøvernere frykter ulykker og skade på et sårbart plante- og dyreliv. Det er fare for at vraket kan falle fra hverandre, synke og forårsake forurensing.
– Det er en enestående operasjon, og som med alt som gjøres for første gang, er det farer. Men vi føler oss trygge, sier ingeniøren Franco Porcellacchia.
Tiltalt
Costa Concordias kaptein Francesco Schettino straffeforfølges etter ulykken. Han er tiltalt for uaktsomt drap og risikerer 20 år i fengsel.
Italienske medier har gitt ham økenavn som «kaptein feiging» som følge av anklager om at han gikk fra borde før alle passasjerene hadde evakuert.
Innbyggerne på Giglio er nå takknemlige for at skipet skal fjernes og den konstante påminnelsen om ulykken bort fra øya.
– Vi ser fram til å vinke farvel til den rustne holken som spolerer den uberørte kystlinjen vår, sier en butikkeier.
Vil ta en uke
Operasjonen er ventet å ta seks til sju dager.
Skipet skal deretter taues inn til Genova i Nord-Italia for opphogging senere denne måneden.
Les også:
Dette tauet er like sterkt som stål
Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon