Dette om vi skal vi tro Bosch Rexroth. Selskapet står for en av verdens mest moderne operascener. I begynnelsen av mai begynner innløftingen av de største scenekonstruksjonene.
–Jeg er opptatt av at operaen skal være interessant for alle typer mennesker gjennom teknikken. Det er spennende å se hva som får ting å bevege seg, sier tidligere adm.direktør i Bosch Rexroth, nå konsulent Finn Heier, til Teknisk Ukeblad.
Sceneteknikken ved den nye operaen i Bjørvika mangler sidestykket i Norge. Kulisser, lys og lyd skal ifølge Heier bevege seg slik at publikum knapt merker det.. Selskapet har f.eks. spesialutviklet hydrauliske vinsjer for å heise scenepodiene opp og ned. Heisetårnene er isolert med støymatter fra selve bygget for ikke å overføre lyd eller vibrasjoner. – Vi skal isolere de mekaniske enhetene så støy ikke overføres til publikum, forklarer han. Bosch Rexroth videreutvikler nå en snorvinsj for operaen. Den skal vises for første gang på Show-Tech messen i Berlin.
Full fokus
– Dreiescenen, som er montert i en vogn, skal kunne kjøres over hele scenens lengderetning. Den beveger seg på lydløse linjeføringer og drives av frekvensstyrte elektr motorer forklarer prosjektleder Thomas Ellingsen. – Vi har brukt vår basisteknologi og utviklet den videre. Operaprosjektet har fått full fokus i hele Bosch Rexroth-organisasjonen. Det er den mest moderne teknologi som anvendes. Blant annet kan de kunstnerisk ansatte bruke simulatorer for å prøve ut scenen.
–De må ikke være fysisk til stede for å se hvordan kulisser og scener kan bevege seg. Alt lar seg simulere ved egne programmer, forklarer Ellingsen
Spesialutviklet sceneteknologi
Kontraktspartner er Statsbygg og Thomas Ellingsen er prosjektleder i Norge. Han disponerer et prosjektteam i Tyskland som består av en rekke ingeniører med lang erfaring fra teater og opera. Selskapet Bosch Rexroth har 50 års teatererfaring og har bygget teaterscener verden over. I Norge har de blant annet levert hydraulikken og styresystemet til hovedscenen i Det Norske Teatret. Etter operaen i Bjørvika står Bolsjoj-teatret i Moskva for tur.
– Vi drar selvfølgelig nytte av teknologien brukt i industrien, men vi spesialutvikler egen teknologi for scenene. I teateret er det f. eks. spesielle krav til personsikkerhet og driftssikkerhet, forklarer Ellingsen. Scenen består av elementer som kan heises opp og ned samt tiltes. Skuespillere kan f. eks gå inn på dreiescenen nedenfra og heises samtidig opp på scenen gjennom tolv bevegelige elementer. Dreiescenen er designet av en spesialist på teaterteknikk, Ingemar Carlsson hos Rambøll.
Totalleverandør
Bosch Rexroth har ansvaret for tilpassing, kontroll, produksjon, installasjon og idriftsettelse. Selskapet tror de har en stor fordel av å være det de selv kaller et ”Drive and control”- firma. – Vi er totalleverandør av styringsteknikk, frekvensomformere, linjeføringer og hydraulikksystemer. Det er en klar fordel å være totalleverandør av bevegelsesteknikk, hevder adm.direktør Arild Strand.
Selve stålkonstruksjonen som utgjør vognen til dreiscenen på 16X 16 meter, er produsert ferdig på et skipsverft i Uddevalla. Sammen med tre orkesterpodier og et utjevningspodium skal den transporteres på en lekter til Oslo i mai. Da skal den 22 tonn tunge dreiescenen løftes opp over 34 meter høye vegger og plasseres inne i bygget. I juli skal de øvrige elementene til hovedscenen som består av fire scenepodier, åtte heisetårn og fire utjevningspodier løftes inn i bygget. I desember følger drivteknikken som bl.a. inkluderer hydraulikkaggregatene og snorvinsjene.
– I mitt neste liv skal jeg bli en teatermann, her er det bare fantasien som setter en stopper for hva man kan til få til på en teaterscene, avslutter en entusiastisk Heier.