En pressemelding fra Opera bekrefter at de har kjøpt annonseselskapet AdColony opp for 75 millioner dollar kontant og med potensiell earn-out-betaling på opp mot 275 millioner dollar.
Til sammen kan avtalen dermed være verdt opp mot 350 millioner dollar, godt over 2 milliarder norske kroner.
– AdColony er en naturlig tilpasning for Opera og vårt datterselskap innen mobilannonsering, Opera Mediaworks. Dette oppkjøpet vil styrke våre tjenester med en robust spesialisering rundt mobil video - det raskest voksende segmentet innenfor annonseindustrien for mobiltelefoner, sier administrerende direktør i Opera Software Lars Boilesen i Operas pressemelding.
Les også: Microsoft lanserer Android-mobil
Avviste før bekreftelse
Den 12. juni gikk annonseselskapet AdColony ut i et blogginnlegg for å avvise påstander fra TechCrunch om at de var i ferd med å bli kjøpt opp av den norske nettlesergiganten Opera:
– Vi ble smigret av TechCrunchs spekulative artikkel fordi, som alle selskap som gjør det så bra som oss, så er spørsmålet i alles tanker "Hva blir det neste?" og "Er dere til salgs?" skriver Adcolony i blogginnlegget.
Det kan se ut som at spekulasjonene ikke var helt på jordet likevel, for 12 dager senere, går AdColony ut med et blogginnlegg som bærer tittelen "AdColony + Opera".
Oppkjøpet er ifølge AdColony ventet å være fullbyrdet i løpet av tredje kvartal i 2014.
Les også:
Opera Max skal halvere dataforbruket på mobilen