Lokk over E18 mellom dagens Hjortneskryss og Operatunnelen er et av grepene i Oslo kommunes utbyggingsplaner for Filipstad-området i Oslo.
Byrådet opplyste onsdag at de er enige med grunneierne og Statens vegvesen om prinsippene for utbyggingen av av det byrådsleder Raymond Johansen kalte en av Oslos siste indrefileter, like ved Aker Brygge og Tjuvholmen i Oslo.
Flere tusen boliger, parker og et nytt badeanlegg inngår i byrådets planer for Filipstad. Lokket skal frigjøre størst mulig areal til utbygging, samtidig som dagens Ring 1 i følge Vegvesenets prosjektsider skal forlenges, og ligge oppå lokket fra dagens rundkjøring mot Tjuvholmen til rundkjøringen på Hjortnes.
- E18-forsinkelsen vest for Oslo: Koster 100 millioner kroner
12 års diskusjoner
Byrådet i Oslo presentert onsdag planer for hvordan området vil kunne se ut. Boliger, parker, næringsbygg og et nytt sjøbad skal bygges i bydelen som i dag preges av E18 og en konteinerhavn.
– Vi gir en del av byen tilbake til innbyggerne, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til NTB.
Han mener det er aktuelt å bygge rundt 2.500 boliger på Filipstad, og at opptil 6.000 mennesker kan bo her.
Johansen ønsker å ta grep som kan sikre at det ikke bare er dem med «feitest lommebok» som sikrer seg de nye boligene.
Diskusjonene om utbyggingen av omstridte Filipstad har pågått i tolv år. Johansen regner med at reguleringsplanene for området vil bli lagt fram for behandling i bystyret før sommeren.
- Tunnel-lokkene i Oslo: Fem rådgiverfirmaer vil prosjektere