Nå tar trailerne med seg norske matvarer andre veien. Flatbrødet som vi nordmenn nærmest har glemt, har funnet et nytt marked i Italia! Etter at det italienske Barilla-konsernet overtok, åpnet en ny verden seg. Landbruksminister Lars Sponheim må finne mye trøst i at norsk tradisjonsmat med litt justering finner et internasjonalt marked . Et nytt norsk eventyr er i emning.
I vestlandsbygda Odda ser fremtiden også lysere ut. Finske Outokumpu Oyj var villig til å investere en milliard i Norzink, en investering som står fast etter at svenske Boliden overtok. Mens Norsk Hydro ikke vil investere mer i norske aluminiumsverk pga. miljøkrav, ustabil og dyr kraft og lavere produktivitet enn i andre land, velger altså finnene/svenskene å satse i Odda. Ganske sikker fordi de venter å tjene penger på investeringen. I Mo i Rana så vi det samme da brasilianske Companhia Vale do Rio Doce kjøpte Elkems ferrokromfabrikk. Som om ikke det er nok, planlegger det franske industrikonsernet Eramet å legge ned produksjonen ved sitt manganverk i Boulogne i Frankrike og satse for fullt ved de to smelteverkene i Sauda og Porsgrunn.
Hvem sa det er en ulykke at utenlandske selskaper kjøper norske? Der norske konsern og investorer ser nedleggelse og konkurs, aner utenlandske selskaper nye muligheter. Den viktigste grunnen er trolig at de utenlandske eierne sitter på et markedsapparat som de norske ikke har. Markedstilgang, internasjonal kompetanse og kapital er viktige goder når multinasjonale selskaper overtar.
Når Norge kan selge flatbrød til italienere, er det ingen grenser for hva som er mulig med de rette kontaktene.