Oppdrag til 2,2 milliarder: Nye Veier sparket entreprenøren - nå søker de ny

Nye Veier lyser nå ut den første av flere konkurranser for å videreføre utbyggingen av E6 i Trøndelag. Den første konkurransen omfatter prosjektering og bygging av firefelts vei med fartsgrense 110 km/t mellom Ranheim og Sveberg.

Nye Veier lyser ut kontrakt for den drøye 12 kilometer lange strekningen fra Ranheim til Sveberg, som er en del av prosjektet med å bygge ny E6 frem til Værnes.
Nye Veier lyser ut kontrakt for den drøye 12 kilometer lange strekningen fra Ranheim til Sveberg, som er en del av prosjektet med å bygge ny E6 frem til Værnes. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. des. 2023 - 08:36

Et halvt år etter at Nye Veier måtte bryte kontrakten med Acciona kommer det store oppdraget med kontraktsverdi på cirka 2,2 milliarder kroner eks. mva. ut i markedet.

– Vi er glade for at vi nå kan lyse ut den første konkurransen på prosjektet E6 Ranheim-Værnes. Konkurransen omfatter ferdigstillelse av den drøyt 12 kilometer lange parsellen mellom Ranheim og Sveberg. Vi skal først gjennom prekvalifisering, hvor tre til fem tilbydere blir invitert til å delta i tilbudsfasen.

Vis mer

– Selve konkurransen gjennomføres med forhandling. Kontraktens størrelse treffer erfaringsmessig entreprenørmarkedet godt. Vi ser fram til å få gode og kompetente entreprenører med i konkurransen, sier Bjørn Børseth, direktør kontrakt og marked i Nye Veier, i en melding fra selskapet. 

Frist for å søke kvalifikasjon til konkurransen er 25. januar 2024. Kontrakten forventes signert sommeren 2024, og veien er planlagt åpnet for trafikk i 2026.

Forsinket

Det var i 2018 at Nye Veier inngikk avtalen med Acciona om detaljregulering og bygging av ny E6 mellom Ranheim i Trondheim og Værnes i Stjørdal. Etter omtrent to års arbeid med en reguleringsplan skrev partene en avtale om bygging i mai 2020.

Planen var at veien skulle åpne i oktober 2025. Etter flere utfordringer underveis kan forsinkelsen nå i verste fall være på omtrent to år.

Både Vestfoldbanen mellom NyKirke og Barkåker (bildet) i Horten og Dovrebanen Oslo-Hamar er utsatt med minst et år grunnet ERTMS-forsinkelsen. Nå ser Bane Nor på muligheten for å droppe signalsystemet.
Les også

Vurderer å bygge gammelt signalsystem i nye togprosjekter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.