Festningstunnelen trenger rehabilitering etter 18 år med intens trafikk. Alt som finnes av teknisk utstyr i tunnelen skal skiftes ut. Prosjektet er delt opp i mange entrepriser. Nå er alle kontrakter unntatt en underskrevet. Noen av dem gjelder utstyr både i Festningstunnelen og i Bjørvikatunnelen, som vil bli tatt i bruk før utgangen av 2010.
Aventis kontrakt gjelder begge tunnelene. Seks firmaer konkurrerte om oppdraget, som består av i å levere og montere 173 videokameraer, 65 fibermodem og 44 km fiberkabel. Kontrollregningen ble avgjørende for kontrakttildelingen. Et annet firma lå 1,3 millioner lavere enn Aventi ved anbudsåpningen, men etter at anbudene var kontrollert, var Aventis det laveste. Selv om det ikke var lavest i utgangspunktet, lå det langt under Vegvesenets kostnadsoverslag, som var på 16 millioner kroner.
Siemens skal levere og montere utstyr for styring, regulering og overvåking i Festningstunnelen. Denne kontrakten omfatter ikke arbeid i Bjørvikatunnelen.
Alt arbeid utføres om natten. Festningstunnelen har to løp, hvert med tre felt. Trafikken om natten er ikke større enn at et løp kan stenges, slik at det blir arbeidsro i det andre løpet. Fra natt til mandag til natt til fredag er et løp stengt mellom kl. 22 og kl. 06. I helgene er stengetiden et par timer lenger.
For tiden er arbeidet konsentrert om det østgående løpet. I løpet av høsten blir det avsluttet. Det vestgående løpet skal være ferdig rehabilitert i løpet av juni neste år.
Aas-Jakobsen, Elctronova og Via Nova er Vegvesenets konsulenter. Siste kostnadsoverslag viser at rehabiliteringen vil koste 280 millioner 2008-kroner.