I dag møter oppfinner Asbjørn Larsen fra Vesterålen i Oslo tingrett.
Oppfinneren mener en fiskebåtreder i Finnmark har brukt fisketeknologi han har rettighetene til i en splitter ny fiskebåt til 100 millioner.
Oppfinneren har også saksøkt skipsdesignerne i Seacon, som har tegnet rederens nyeste fiskebåt.
Larsen krever to millioner i erstatning for patentinngrep fra skipskonstruktørene og fiskebåtreder Mikal Solhaug gjennom selskapet hans.
Les også: Skipsdesignerne merket nedgangen offshore. Nå har de tegnet en fiskebåt
Linefiske
Larsen har funnet opp et system for å automatisk hale inn line og håndtere fisk under linefiske og han har patentert dette.
Fiskesystemet erstatter blant annet den såkalte kortmannen som drar inn fisken med klepp fra linen.
Deler av løsningen som beskrives i patentet, mener oppfinneren er urettmessig brukt i den splitter nye og toppmoderne fiskefartøyet MS «M. Solhaug» til rederen.
Les også: Virgin ville bygge cruiseskip med X-Bow
Bygget i Russland
Fartøyet er en av de største fartøyinvesteringene i Øst-Finnmarks historie, meldte ifinnmark.no i fjor.
Selskapet til Solhaug holder til i Båtsfjord i Finnmark, og de har investert rundt 100 millioner kroner i båten, ifølge avisen.
Skroget til fartøyet ble bygget i Arkangelsk i Russland og det ble ferdigstilt i Tyrkia.
Installeres på marinefartøy: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil
Lokal Petter Smart
Asbjørn Larsen er daglig leder og deleier i Delitek AS. Selskapet leverer fiskeutstyr og løsninger for avfallshåndtering til sjøs. Selskapet omsatte i fjor for 35,7 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 7,8 millioner kroner.
Nordlendingen står bak en rekke oppfinnelser og han ble i fjor omtalt som en lokal Petter Smart av Nordlys.
– Saken gjelder krav om lisens som følge av krenkelse av patentet, skriver oppfinnerens advokat Rune Nordengen i advokatfirmaet Bull & Co i en epost til Teknisk Ukeblad.
«Seacon AS bidro med å prosjektere implementeringen av patentets løsning i skipet», skriver Nordengen i sluttinnlegget som er sendt retten. Han mener derfor at også skipskonstruktøren må holdes ansvarlig.
Sjekk sjarken: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor
– Ugyldig patent
Fiskerigründer Mikal Solhaug mener på sin side at retten må kjenne patentet til Larsen ugyldig fordi det mangler både nyhet og oppfinnelseshøyde, ifølge sluttinnlegget. Solhaug ønsker ikke å kommentere saken overfor Teknisk Ukeblad nå.
Solhaugs prosessfullmektig Felix Reimers i advokatfirmaet Grette ønsker heller ikke å kommentere tvisten.
Seacons advokat har ikke besvart Teknisk Ukeblads henvendelse. Selskapet omtaler tvisten i årsregnskapet for 2014. «Kravet er avvist, og beløpets størrelse er således usikkert på det nåværende tidspunkt», skriver selskapet.
Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene