Oppgradering av Høgenheitunnelen er utlyst

Den over 50 år gamle Høgenheitunnelen på riksveg 354 i Bamble skal oppgraderes. Den er ikke mer enn 621 meter lang, men allikevel blir dette en omfattende jobb. Anbudsfristen går ut 26. mai.

Den 621 meter lange Høgenheitunnelen var den lengste tunnelen på E18 mellom Oslo og Arendal da den ble åpnet i 1962. Etter 54 års tjeneste må den oppgraderes. Anbudsfristen er 26. mai. (Foto: Google)
Den 621 meter lange Høgenheitunnelen var den lengste tunnelen på E18 mellom Oslo og Arendal da den ble åpnet i 1962. Etter 54 års tjeneste må den oppgraderes. Anbudsfristen er 26. mai. (Foto: Google)
Anders Haakonsen
17. apr. 2016 - 11:40

I tillegg til total utskifting av elektro- og SRO-anlegget omfatter oppdraget en god del anleggsarbeid. Hele vegoverbygningen skal fjernes, og det skal legges nye drens- og overvannsledninger. Kjørebanen blir senket for å øke fri høyde fra 4,1 til 4,2 meter.

Deler av tunnelen er sikret med et hvelv av betong med en membran over. Undersøkelser som Vegvesenet har gjennomført, har påvist skader på membranen. Nå skal skadene utbedres, men hvelvet blir beholdt. Der det ikke er betonghvelv, skal fjellet sikres med bolter og sprøytebetong.

Viftene blir også beholdt, men de skal demonteres og rehabiliteres før de settes opp igjen.

På hver side av tunnelen skal det etableres en havarilomme med et teknisk bygg.

Det elektriske anlegget er i så dårlig forfatning at det måtte repareres selv om det ikke hadde vært noe tunnelsikkerhetsdirektiv å oppfylle. De gamle kabelbruene er hardt angrepet av rust. Nå blir de skiftet ut med nye kabelbruer av syrefast stål.

I forbindelse med oppgraderingen vil tunnelen bli helt stengt i to måneder, sannsynligvis fra midten av september. I resten av anleggstiden blir arbeidet utført om natten. I mars neste år skal jobben være fullført.

Høgenheitunnelen ble åpnet i 1962 samtidig med Brevikbrua. Den var en del av E18 fram til 1996 da Grenlandsbrua ble åpnet. I løpet av de nærmeste årene vil den få E18-trafikken tilbake midlertidig når Kjørholt- og Bambletunnelen stenges for oppgradering.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.