Delstrekningen som skal tas først, er 5,5 km lang og går mellom Liafjellet og Olvikvatnet i Lurøy kommune. Her har vegen de fleste feil og mangler en veg kan ha. Den er veldig smal, den har mange svinger og bratte bakker, den har dårlig bæreevne og dårlig drenering. Som om ikke dette var nok er den utsatt for snø-, jord- og steinras.
To tunneler inngår i delstrekningen, den ene er 1 990 meter lang, den andre 360 meter. Den lengste av dem erstatter en spesielt farlig del av fylkesveg 17 under Liatinden. Her kan snø og stein få en voldsom fart på veg ned den speilblanke og stupbratte fjellsiden.
Til tross for at nesten halvparten av den nye vegen går i tunnel, blir masseoverskuddet beskjedent. Mye sprengstein vil gå med til å legge en 250 meter lang fylling over Olvikvatnet. En fylling og en motfylling i sjøen ved søndre påhugg vil også kreve mye. Her skal vegen legges i kurve før den går inn i fjellet.
Tunnelene får profil T 8,5. Vegen i dagen blir 6,5 meter bred, bortsett fra en kort strekning mellom de to tunnelene hvor vegbredden blir som i tunnelene - 8,5 meter. Prosjekteringen er utført av Efla fra Island.
De totale kostnadene for første etappe er beregnet til 465 millioner kroner. Alle utgifter blir dekket med statlige rassikringsmidler.
Utbedring av vegen mellom Liafjellet og Olvikvatnet er en del av prosjektet Røytvik-Kilboghamn. Denne strekningen er nesten 30 km lang.