Statsminister Erna Solberg (H) fikk en rekke spørsmål i Stortingets spørretime onsdag om selskapet regjeringen har opprettet for å bygge raskere og billigere veger. Flere uttrykte bekymring for at krav til forretningsetikk og standarder er svekket.
Bekymringene ble avvist av Solberg. Hun påpekte at selskapet oppfyller kravene som stilles, og vel så det.
– Nye Veier stiller over 100 krav, og mange av dem er skal-krav. Det er en sterkere kravliste enn i mange andre prosjekter, svarte hun.
Spansk selskap
Solberg listet opp hvordan Nye Veier går lenger når det gjelder antall fagarbeidere – 50 prosent og ikke 40 prosent, som bransjekravet stiller. Selskapet stiller krav om 7 prosent lærlinger, LO-koordinator i alle prosjekter, krav til underleverandørene, krav knyttet til samfunnsansvar, påpekte hun.
Aftenposten har omtalt hvordan et spansk entreprenørselskap som er anklaget for omfattende korrupsjon ikke utelukkes av Nye Veier i konkurransen om en milliardkontrakt på E18 i Telemark.
Etterlyste gullstandard
KrF lurte på om regjeringen vil gjøre mer i antikorrupsjonsarbeidet, og SV pekte på at selskapet har fjernet krav til at en underleverandør ikke skal være siktet eller ha inngått forlik. Venstre etterlyste at staten skal sette gullstandarden i slike saker.
– Regjeringen er veldig opptatt av at det skal være nulltoleranse for korrupsjon, sa Solberg. Hun forsvarte at det ikke skal stilles så strenge krav at selskap utelukkes kun på bakgrunn at det foreligger en siktelse.
– Hvis man skal bli avvist bare man blir siktet i en sak, vil det gjøre noe med rettssikkerheten for mange, sa hun. (©NTB)