Vegen over Ifjordfjellet var lenge kjent som riksveg 98. Som mange andre riksveger ble den degradert til fylkesveg ved årsskiftet.
Opprinnelig ble den bygd som en ett-felts sommerveg, men sommersesongen har blitt lenger og lenger etter hvert. Vegen er ikke smalere enn at en stor og en liten bil kan passere hverandre de fleste stedene, til nød to store biler. Med stor innsats av brøytemannskapene har det vært mulig å holde den åpen mesteparten av vinteren.
Nå vil Vegvesenet gjøre brøytejobben lettere ved å heve vegen og gi den et snøprofil, det vil si at skråningene blir slake i fyllinger og skjæringer, og grøftene blir brede. Masse skal tas fra sidetak langs traséen. 44 000 kbm vil bli sprengt ut. Vegen skal fortsatt ligge omtrent der den ligger i dag, men det blir små sideforskyvninger.
Den nye vegen får standardklasse H1. Bredden blir 6,5 meter. Vegen blir dimensjonert for en årsdøgntrafikk på 1 500. Dimensjonerende hastighet blir 80 km/t, tillatt akseltrykk 10 tonn hele året.
I fjor fikk HAB Construction en jobb til knapt 20 millioner kroner på rv 98 over Ifjordfjellet. Den jobben blir fullført om kort tid. Strekningen som er ute på anbud nå, går fra Ifjord til Skjåvann. Innen juli neste år skal arbeidet være ferdig. Hvis det går slik Vegvesenet planlegger, har vegen over Ifjordfjellet fullgod standard i 2014.