11 år har myndigheter og bransjen på seg for å nå målet om 40 prosent reduksjon i klimautslipp fra veibyggingen. Samferdselsminister Jon Georg Dale var optimistisk, og mente i sin innledning at hovedgrepet vil være å utfordre leverandørmarkedet til å finne nye måter å gjøre ting på, og brukte Nye Veier som eksempel til etterfølgelse.
– Nye Veier har på kort tid blitt en suksesshistorie, blant annet fordi de har utfordret sine underleverandører på en utradisjonell måte, sa Dale som med et stikk til Statens vegvesen formulerte seg slik:
– Byggherrer må slutte å bestille på spesifikasjoner, og heller bestille funksjon. Til og med Statens vegvesen har nå begynt å tenke på denne måten.
- Arendalsuka: Bransjen samlet under samme duk i Samferdselsteltet
Et utmerket redskap
– Vi må gi rom for å tenke nytt og utradisjonelt. Vi er blitt alt for flinke til å passe på at alle følger reglene og ikke gjør feil. Alle hull er blitt så tettet med lover og veinormaler at det har tatt drepen på all innovasjon. Vi må tørre mer, ta sjanser, og så får vi heller akseptere at det noen ganger går galt, sa samferdselsministeren.
Nye Veiers utbyggingsdirektør Anette Aanesland bekreftet at et av målene siden etableringen av selskapet har vært å utfordre måten vi bygger veier på her til lands, og at deres omfattende bruk av funksjonskrav overfor entreprenørene har vært et utmerket redskap også for å oppfylle selskapets ambisjoner på miljøkrav.
– Entreprenørene strekker seg utrolig langt bare de får utfordringen, og de kommer opp med nye, gode og miljøvennlige løsninger som vi kanskje ikke selv hadde tenkt på i utgangspunktet, fortalte hun.
- Fikk Mobilitetsprisen: Stavanger har landets smarteste transport
– Klimakrav gir kostnadseffektive resultater
Også Guro Hauge i miljøorganisasjonen Zero, som i en tid har vært samarbeidspartner for Nye Veier innen miljø og klimaspørsmål, hyllet utbyggingsselskapets måte å tenke nytt på for å dreie veibyggingen i retning av klimamålene.
– Klima må bli et av de sentrale styringsmålene i enhver organisasjon, om vi skal nå klimamålene innen fristen som er satt om 11 år. Myndighetene har en jobb å gjøre med å definere hva klimautslippene skal reduseres i forhold til, og da må et regelverk der klima inngår som en funksjon, komme på plass. Derfor må det bli fortgang i revisjonenen av veinormalene, og da gjerne i en mer funksjonsbasert retning, sa Hauge.
– Det som er ekstra morsomt, er at strenge klimakrav også viser seg å være forenlig med kostnadseffektiv veibygging. Det har Nye Veier vist er mulig, fortalte Guro Hauge på Nye Veier-seminaret under Arendalsuka.
- Arendalsuka i fjor: MEF bekymret over tilgangen på fagarbeidere