Ålesund/Molde (NTB-Kjell Herskedal): – Dette er ikke noe særnorsk problem. Det samme skjer over hele verden. Det er rederileveranser som ikke er på plass. Hardware som skal om bord i skipene er forsinket, slik at skipene ikke kan ferdigstilles. Det skyldes rett og slett at det er for mange kontraheringer totalt sett i verden, sier prosjektleder Egil Holland i maritim bransjeforening i Norsk Industri til NTB.
Andersen åpner
Tirsdag åpnes Norsk Industris årlige Verftskonferanse i Ålesund av næringsminister Dag Terje Andersen. Det skjer mens ordrereservene i den norske skipsbyggingsbransjen er på formidable 66 milliarder kroner. Så gode tider har verftene og utstyrsleverandørene i Norge aldri tidligere opplevd.
– Det er offshorefartøyer som dominerer kontraheringene. På konferansen i Ålesund skal markedsutsiktene analyseres av flere foredragsholdere. Holland sier at han ikke har noe eksakt svar på hvor lenge denne boomen innenfor offshore vil vare ved.
– Noe sier meg at det på et eller annet tidspunkt blir en utflating og en nedgang. Når dette kommer, vet jeg ikke.
Være klar
Holland er opptatt av at skipsbyggingsindustrien må være klar med alternativene når nedgangen i offshorekontraheringer kommer. Selv ser han for seg at den neste store oppgaven blir moderne kystfartøyer som designes for å avlaste varetransporten på det overbelastede veinettet i Norge.
– Vi ser for oss en nasjonal dugnad der både myndigheter, organisasjoner og verft er med, slik at vi kan få avløst de mindre moderne kystfartøyene som trafikkerer kysten i dag, sier Holland.
Det er forventninger til at næringsminister Dag Terje Andersen skal bidra med midler til forskning og utvikling. Det har kommet antydninger tidligere, og næringen venter derfor spent på om Andersen følger opp.
Miljøvennlig skipsfart er for øvrig et hovedprosjekt under verftskonferansen i Ålesund, som varer i to dager. (©NTB)