Flyleverandøren Gripen international hevder at oppslaget i den svenske avisa Dagens Industri om at svenskene nekter å godkjenne det nye kampflyet Gripen er feil. Oppslaget er en orkan i et vannglass.
Flyet er godkjent og småtteri utbedret, ny radio er bestilt og de gamle bygges om.
Flyet foreligger nå i NATO-versjon og har spesifikasjoner som etter eksperters mening, burde gjøre flyet interessant også for Norge. Norge skal skifte ut F-16 fra 2012.
Dagens Industri hevdet at svenskene er misfornøyd med flyet, og at " flere fly er nektet godkjent i det siste".
Slik svarer Gripen International (GI) på spørsmålene: - Dette er egentlig en gammel historie som avisen plukket opp midt i nyhetstørken, sier den tidligere flyvåpenoffiseren Anders Annerfalk, nå hos GI.
- Det var ved noen få fly på vårparten, anmerket fra Flygvapnet at det kom "skrammellyder" fra motoren. Dette viste seg å være en bagatell som straks ble utbedret.
Når det gjelder radioen, så har leverandøren Grintek i Sør-Afrika i det siste hatt problemer med å levere til spesifikasjon.
- Vi skifter derfor leverandør samtidig som eldre radiomodeller utbedres.
Flyet har vært i produksjon i fire år nå og 140 enheter er levert til Flygvapnet. I tillegg er foreløpig Ungarn, Tsjekkia og Den Sørafrikanske Republikk kunder, sier Annerfalk.
Samøving
Swedish Airforce Rapid Reaction Force (SWAFRAP) heter en Gripen-enhet som samøver med NATO.
De var i Nord-Norge i mars og øvet bl.a. med Luftforsvaret. Flyene har NATO-instrumenter og all kommunikasjon går på engelsk.
Den neste utfordringen for SWAFRAP blir ifølge Annerfalk den store Østersjø-øvelsen BALTOP.
I september/oktober vil så flyvåpenenheter fra Sveits, Finland, Norge og Sverige møtes i Luleå for en ny samøving.