Mandag morgen inviterte Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune til plan- og idékonkurranse for utviklingen av Hovinbyen.
– Hovinbyen består av delområder med ulik identitet og rolle, men som alle har til felles at de har stort transformasjonspotensial i randsonen av indre by. Området spiller en sentral rolle i Oslos fremtidige utvikling, men mangler klare fremtidsbilder utover at det skal bli en utvidelse av den tette byen, sier Morten Wasstøl, avdelingsdirektør for byutvikling i Oslo kommune.
Hovinbyen ligger Oslo kommunes kommuneplanforslag - Oslo mot 2030. Området ligger i overgangen mellom indre by og Groruddalen, og består i dag av mange mindre delområder.
Wasstøl sier kommunen via konkurransen håper å få til en helhetlig byutvikling som gjør området mer mer attraktivt både som bosted og næringsareal.
Åpen for hele bransjen
Plan- og idékonkurransen skal bidra til å danne grunnlag for strategisk plan. Wasstøl forteller at konkurransen er åpen for både arkitekter, ingeniører, studenter og den øvrige byggebransjen.
– Vi tror at plan- og arkitektmiljøer i hele Norden kunne tenke at dette er en spennende konkurranse å delta i. Oslo er en by det skjer mye i, så vi tror det er en såpass spennende oppgave at mange kunne tenke seg å sende inn et bidrag. Vi er forberedt på mange besvarelser, og håper de kommer fra alle bransjens ulike representanter sier han.
Området Hovinbyen tilsvarer indre Oslo by innenfor Ring 2. Men til tross størrelsen, bor det i dag kun 40.000 mennesker der.
– I løpet av rundt ti år forventes det at antallet vil ha mer enn doblet seg til godt over 100.000. Det er helt unikt å ha et så stort arealreserve så sentrumsnært som det Hovinbyen er, sier Wasstøl.
Les også: Se arkitektenes forslag til fremtidens Vippetangen
Forutsetninger og mål
Gjennomføringen av utviklingsprosjektet fordrer, ifølge etaten, en rekke tiltak.
I konkurranseutlysningen viser de til behovet for T-baneforbinelse mellom Breivoll og Ulven, jernbanestasjon på Breivoll, nye kollektivfelt på alle hovedveier og endringer i de større veikryssene som Økernkrysset og Teisenkrysset.
Utover dette er det en viktig målsetning at området skal være selvforsynt med viktige byfunksjoner og fungere som et helhetlig byområde, samtidig som det skal tilby Oslos befolkning et unikt bylandskap med funksjoner som kompletterer de man finner i det som i dag betegnes som indre by.
Hovinbyen skal, ifølge etaten, bli et godt sted å være for områdets innbyggere, men også en destinasjon for byen innbyggere for øvrig.
360-bilde: Slik har du aldri sett Oslo Lufthavn
Håper på noe helt nytt
Det er mange kriterier som vil være avgjørende for å vinne konkurransen, ifølge juryleder Marianne Skjulhaug . Hun er arkitekt- og instituttleder ved Arkitekthøyskolen i Oslo og Akershus.
– Vi ser etter et robust forslag som kan gi en bærekraftig og levende by med variasjon og mangfold, sier hun.
Men utover det er det vanskelig å gi konkrete eksempler på hva juryen vil se etter. Skjulhaug påpeker at det beste resultatet juryen kan tenke seg trolig er et innovativt og nytt forslag, og dermed ikke noe hun kan forskuttere.
– Det er alt for tidlig å si hva vi ser etter. Det er alltid sånn at juryen blir klokere i det juryarbeidet setter i gang. Vi sitter ikke med noen klare forhåndsbestemte forventninger til hva dette skal bringe. Det er utrolig viktig å være åpne for det som ligger i materialet som leveres inn. Min erfaring er at man ser alltid noe nytt når alle forslagene har kommet inn og man begynner å arbeide med de, sier hun.
Konkurransen ble lansert på Doffin mandag, og har innleveringsfrist 6. januar. Vinneren av konkurransen vil motta 1,5 millioner kroner. Utover premien loves det ingen etterfølgende oppdrag til vinneren.
Les også:
Disse stupbratte veiene ville vært forbudt å bygge i dag
Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt
Frykter at byggeboomen i Bjørvika gjør at fundamentene på gamle bygårder råtner