I en såkalt veiledende kunngjøring varsler Oslo kommune at de planlegger å invistere i et såkalt flåtestyringssytem, og i første omgang ønsker de å innhente informasjon om hva markedet har å tilby.
Begrepet flåtestyring omfatter i denne sammenheng både systemer innenfor elektronisk kjørebok, kjøretøy- og utstyrsadministrasjon, avanserte flåtestyringsfunksjoner og bildelingsfunksjonaliteter.
Mange kjøretøy
Og det er ingen småordre det dreier seg om; Kommunens virksomheter eier i dag ca. 1500 kjøretøy og 2000 maskiner. Disse har forskjellige behov innenfor områder som kjøretøyadministrasjon, elektronisk kjørebok, nøkkeladministrasjon og booking, avansert flåtestyring og deling av kjøretøy.
Avdelingsdirektør Gunnar Wedde i utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune forteller til Veier 24 at målet er å få til en bedre administrasjon av kommunens kjøretøyer. - Målet er at bruken av hvert enkelt kjøretøy skal økes, og at maskinene i større grad skal deles på ulike behov både innen den enekelte virsomhet, og mellom virksomhetene i kommunen. Dette gjelder våre egne maskiner, og ikke de som leies inn gjennom egne anbudsprosesser, opplyser Wedde.
Ordre på opptil 50 millioner kroner
Kommunen opplyser at systemet som anskaffes skal benyttes av alle veigående kjøretøy, men kan også bli aktuelt å benytte på anleggsmaskiner og lignende. Systemet skal ivareta virksomhetenes eksisterende behov i tillegg til å gi en komplett og detaljert oversikt over kjøretøyenes bruksmønster og plassering. Systemet skal også legge til rette for deling internt og mellom virksomheter.
Estimert totalverdi på en slik ordre fra Oslo kommune kan komme på opp mot 50 millioner kroner. Da er det snakk om en ordre som vil gå over opptil åtte år.