SAMFERDSEL

Oslo lufthavn først i Europa med ny type flyplassmerking

Smelter plastskilt ned i rullebanen.

Under montering brukes en selvgående maskin som er rundt 9 meter bred. Den avgir en infrarød varme, opp til 1200 grader, ned på materialet som smelter og binder seg med primer og underlag.
Under montering brukes en selvgående maskin som er rundt 9 meter bred. Den avgir en infrarød varme, opp til 1200 grader, ned på materialet som smelter og binder seg med primer og underlag. Bilde: Oslo lufthavn
17. okt. 2014 - 09:07

Malingen som i dag brukes til oppmerking på rullebaner og taksebaner på flyplassene blir slitt ned i løpet av vinteren.

Når våren kommer, må alt males på nytt. Det koster tid og penger, og kan dessuten påvirke trafikkavviklingen.

Løsningen kan være å erstatte maling med mer bestandig merking laget i plast.

Testes på OSL

På Oslo lufthavn er det nå lagt tre termoplastskilt for å teste dem i de operative og klimatiske forholdene som er på Gardermoen.

Produktet heter Airmark, og dette er første gang denne typen flyplassmerking brukes i Europa.

Dersom produktet holder hva produsenten lover, skal levetiden være rundt 8-10 år.

– Det vil redusere vår tilstedeværelse på rulle- og taksebaner, og som igjen betyr økt kapasitet på lufthavnen. Videre vil synligheten være god under og etter vintersesongen. Dermed kan vi prioritere andre viktige arbeidsoppgaver ved flyplassen, sier Thomas Toftevåg, seksjonsleder for plassvedlikehold på Oslo lufthavn, i en artikkel på selskapets eget nettsted.

OSL fikk for øvrig sesongens første snøfall torsdag.

360-guide: Slik har du aldri sett Oslo Lufthavn

Den nye plastmerkingen testes på Oslo lufthavn denne vintersesongen.
Den nye plastmerkingen testes på Oslo lufthavn denne vintersesongen.

Brukes i USA

Airmark produseres av amerikanske Ennis-Flint.

De første flyplasstestene sammen med amerikanske luftfartsmyndigheter, FAA, ble gjennomført fra 2006 på Newark.

Siden har blant annet Denver lufthavn i Colorado, som også har en lang vintersesong, tatt i bruk merkingen.

Les også: Ny «norsk» megaflyplass i Istanbul får miljøslakt

Bildene er fra FAA-testingen på Newark.
Bildene er fra FAA-testingen på Newark.

2-3 timer

Under montering varmes først banedekket opp med åpen flamme for å fjerne fuktighet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Deretter legges en spesiell primer som sørger for god vedheft mellom termoplasten og underlaget.

Når den prefabrikerte plastmerkingen er rullet ut, blir den varmet opp slik at den smelter og binder seg med primer og underlag.

Hele prosessen tar et par-tre timer per skilt som skal legges, noe som er omtrent like lang tid det tar å male skilt på den tradisjonelle måten.

Les også:

Flyplassen til en av verdens største byer får én terminal

På denne lufthavnen ble det satt verdensrekord sist helg

Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS  

Plastmerkingen kommer på prefabrikerte ruller som legges ut på banedekket etter at fuktigheten er fjernet og det er lagt en spesiell primer.
Plastmerkingen kommer på prefabrikerte ruller som legges ut på banedekket etter at fuktigheten er fjernet og det er lagt en spesiell primer. Oslo lufthavn

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.