NRK skriver at den aktuelle reisen vil koste 30 kroner per dag til neste år, 45 kroner i 2020, før avgiften stiger til 71 kroner om sju år.
Regnestykket er basert på at Oslo øker sitt antall bomstasjoner i Oslo fra 29 til 83.
Samtidig blir det også satt opp bommer på bygrensa fra Romerike og Follo, slik det lenge har vært i retning Bærum.
– Jeg tror det kommer til å gjøre at veldig mange velger andre transportmidler. Det er kanskje også en del av målet, men gjør at vi må stille spørsmål ved om denne finansieringsløsningen er bærekraftig, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til NRK.
- Se hvor de nye bomstasjonene kommer: 53 nye bomstasjoner i Oslo-området
– Må nedskaleres
Tiltaket Bu omtaler er en del av Oslopakke 3-forliket , en overordnet plan for finansiering av store prosjekter som Bjørvikaprosjektet på E18.
Myndighetene har hatt et ønske om å spre bompengebelastningen på en større andel av dem som reiser mellom Oslo og nabokommunene. Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), mener at innføring av elbilbomavgifter er nødvendig.
– Før eller siden er alle enige om at elbilfordelene må nedskaleres etter hvert som det kommer veldig mange elbiler, sier fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), til NRK.
- Nå kan alle i boligsameie kreve ladeplass: 8 elbil-feller borettslag bør unngå (TU Ekstra)