Saken der en trikk dundret inn i Eplehuset i Storgata i Oslo i slutten av oktober er henlagt av politiet.
Etterforskningen har avdekket at årsaken til ulykken er akutt sykdom hos trikkeføreren, skriver Oslo-politiet i en pressemelding.
– Dette har vi kommet fram til blant annet gjennom avhør og opplysninger fra helsevesenet. Av hensyn til trikkeføreren ønsker vi ikke å gå nærmere inn på hva slags sykdomstilfelle det er snakk om, sier politiadvokat Tone Bysting.
Krasjet i 37 km/t
Det var tirsdag 29. oktober at trikken krasjet inn i butikken Eplehuset i Storgata i Oslo. Fire personer, blant dem trikkeføreren, ble lettere skadet i ulykken.
– Etterforskningen har klarlagt at det ikke var teknisk feil på trikken eller skinnegangen, sier Bysting.
– Informasjon fra ferdsskriveren viser at trikken var oppe i en hastighet av 37 km/t rett før trikken kjørte inn i butikklokalet. Politiet kjenner ikke til at noen har blitt alvorlig skadet. Det ble gitt nødvendig helsehjelp på stedet eller hos legevakt.
Største tillatte hastighet for trikken gjennom sporveksler, som det er flere av i krysset der ulykken skjedde, er 15 km/t.
Trikkeføreren, som en stund var innlagt på sykehus etter ulykken, ble siktet for brudd på vegtrafikkloven. Han har forklart til politiet at han ikke husker ulykken.
Tok ikke i bruk fartssperre-teknologi
TU har tidligere omtalt at det finnes teknologi som kan sikre at fartsgrensen ikke overskrides i de nye Oslo-trikkene. Hverken ulykkestrikken fra 29. oktober eller de øvrige SL18-trikkene har imidlertid denne funksjonen enda.
Sporveien uttalte da at dagens regelverk hindrer dem i å begynne utprøving av teknologien.
Liv Kari Eskeland (H) viste til TUs artikkel og etterlyste handling fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i et skriftlig spørsmål i Stortinget. Der spurte hun blant annet om når regelverk som kan muliggjøre bruk av fartssperre-teknologi vil komme på plass.
I et svar datert 3. desember, skriver Nygård at han har forelagt spørsmålet for Statens jernbanetilsyn (SJT):
– SJT kan ikke se at det i gjeldende regelverk er hindringer for utprøving av teknologi som overvåker og regulerer trikkens hastighet, gitt at trikkeføreren er ansvarlig fører i trafikk, skriver ministeren.
Også Havarikommisjonen har undersøkt ulykken, men deres rapport er foreløpig ikke klar.
Ingeniør: Tegn til feil på skroget på ubåten Titan