Studien er utført at det engelske firmaet William Russell. Analyser av billettpriser, antall holdeplasser pr. hundretusen innbyggere, antall transportenheter pr. million innbyggere samt miljøvennlighet er vektet samlet for å komme fram til en total score.
![Lovende forskning kan bli business, mener næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Nå har Forskningsrådet tildelt støtte for å kommersialisere offentlig finansiert forskning. (Arkivfoto)](https://images.gfx.no/undefinedx/2858/2858091/original.jpg)
Deler ut 175 millioner til å kommersialisere forskning
Elbiler og sykler teller med
I forbindelse med miljøvennlighet er det bl.a. også sett på muligheten for å leie sykler - vanlige eller el-sykler. Andel elbiler av den totale bilparken i byen ser også ut til å bidra til miljøvennligheten slik vi leser omtalen av undersøkelen på firmaets hjemmesider. Begrepet offentlig transport tolkes nok ganske vidt.
Tabell for de fem beste tatt ut
Tabellen viser resultatene for de fem beste byene. Både miljøvennlighet og total score har en skala fra 10 (best) til 1(dårligst). Ettersom alle billettprisene er regnet om til euro, vil endringer i valutakursene kunne slå ut på resultatene totalt.
By |
Gjennomsnittlig billettpris for en enkeltreise i EUR pr. 3. mai 2023 | Antall holdeplasser pr. 100.000 innbyggere | Antall transport– enheter pr. million innbyggere | Miljø– vennlighet | Total score | |
1 | Paris | €2.10 | 149 | 1.176 | 10,0 | 10,0 |
2 | Stockholm | €3.44 | 303 | 1.280 | 9,41 | 9,41 |
3 | Hong Kong | €1.39 | 62 | 1.767 | 7,65 | 8,82 |
4 | New York | €2.50 | 46 | 1.644 | 5,88 | 8,24 |
5 | Oslo | €3.40 | 586 | 1.539 | 7,06 | 7,65 |