Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo sier til VG at det har vært en uholdbar situasjon for mange i byen, spesielt for blinde, svaksynte, rullestolbrukere og eldre.
Nå begrenser byrådet antallet elsparkesykler i hovedstaden til 8000 elsparkesykler fordelt på interesserte utleieaktører. Det er mer enn en halvering av dagens antall. Samtidig stenger byrådet for utleie av elsparkesykler på nattetid.
– Vi ser fra ulykkestallene at det er svært høy risiko for alvorlige skader ved kjøring med elsparkesykkel om natten. Derfor stenger vi for utleie nattetid, sier Berg til VG.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det var Aftenposten som først omtalte de nye reglene.
De nye reglene
I en pressemelding oppsummerer byrådet hovedpunktene:
- Det settes et tak på maks 8000 sparkesykler per utleieaktør. Antall kjøretøy skal fordeles på fire soner i byen.
- De nye reglene pålegger utleieaktørene å stenge utleie mellom kl. 01.00–05.00 alle ukedager. Alarmfunksjoner skal være avslått mellom 20.00-07.00 natt til hverdager, og 20.00-09.00 natt til lørdager, søndager og helligdager.
- Det fastsettes midlertidige og permanente digitale soner (geofence), som utleier plikter å iverksette (regulering av plassering, blant annet forbud, hastighetsbegrensninger og bruksforbud)
- Det er utleierne som får ansvaret for å fjerne, flytte og rydde elsparkesykler som hindrer fremkommelighet eller som er utenfor den tildelte sonen.
- Utleier skal betale gebyr for dekning av kommunens utgifter i forbindelse med administrasjon og tilrettelegging for utleievirksomhet.
- Kjøretøy som benyttes i driften av utleievirksomheten skal være utslippsfrie. Kravet vil gjelde fra 1.4.2023.
Oslo kommune opplyser til VG at de vil fortsette å taue inn henslengte elsparkesykler og kreve 1590,- i gebyr fra aktørene for dette. I tillegg vil kommunen fortsette arbeidet med å merke opp dedikerte parkeringsplasser for elsparkesykkelaktørene.
![Disse T-banetogene er ikke billige og Sporveien må kjøpe minst 20 slike for å ha nok tog og vogner til å trafikkere den nye Fornebubanen i 2031. Det koster 3,2 milliarder kroner.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838633/NTB_d0DFxqTlD_o.jpg)
Fornebubanen: T-banevogner blir 350 millioner dyrere