Oslo er i gang med en total fornyelse av trikken. Ikke bare blir det meste av infrastrukturen fornyet, med verksteder, skinnegang og det elektriske, det skal også kjøpes inn nye trikker.
Nærmere bestemt 87 nye trikker, som vil ha en lengde på tre kilometer om de stilles etter hverandre.
Det er lenge siden mulige leverandører ble invitert til å konkurrere om den store kontrakten, og av ti som ville levere ble seks kvalifisert til å gå videre.
Kontrakten på rundt 4 milliarder kroner nettopp ble avgjort til fordel for spanske CAF. Oslo Sporveier har også en opsjon på 60 trikker til hvis politikerne ønsker å utvide skinnesystemet.
- Kjempeprosjektet med nye Oslo-trikker: 9 milliarder kroner. 87 nye trikker. Kaos i hele byen i et par år til
Skal fungere
Det siste trikkekjøpet til Oslo Sporveier kan neppe karakteriseres som en suksess, og det er mange grunner til det. De såkalte Italiatrikkene, som ble levert av Ansaldo, fikk problemer med vinterføre fra første stund og de rustet kraftig i tøffe norske vintersaltede veier.
Tunge var de også, og har belastet skinnegangen svært mye. I dag går de som de skal, men Oslo har besluttet å skrote dem før de normalt 30 årene slike trikker skal vare.
I tillegg blir de enda eldre trikkene som begynte innfasingen i 1979, og som har gått mange år på overtid, skrotet.
Ansaldo var ikke en av dem som ville være med på trikkekontrakten.
De dårlige erfaringene gjør at Oslo Sporveier vil ha to av de nye trikkene i test allerede fra vinteren 2020/21. De må bestå den, ellers kan det bli snakk om modifikasjoner, eller kansellering av kontrakten.
Da skal den nye infrastrukturen være ferdig, slik at de nye trikkene ikke trenger å kjøre på skinnegang som er mye dårligere enn moderne trikker er beregnet på.
- Snart 150 år med strøm i Norge: Her er elektrisitetens historie
Klagefrist
Fra offentliggjøringen i dag vil det ta ti dager før det skrives kontrakt. Det skal være rom for konkurrenter som vil klage på avgjørelsen.
Byrådsleder Raymond Johansen, som har overtatt avgjørelsen om å fornye trikken fra forrige byråd, forteller at kommunen satser på trikk. Han understreker at dette dreier seg om standard trikker med velprøvd teknologi.
– Dette er bra for Oslo og bra for lufta. Folk i Oslo er blant dem som sitter mest i bilkø i Europa og derfor må vi løfte kollektivtilbudet. Dette står partiene i Oslo kommune sammen om. Dette er også viktig for hvordan vi planlegger byutvikling der trikken går, sier han.
Han viser til at det skal gjennomføres rundt 30 store og små prosjekter før trikkene ankommer, så dette vil merkes.
– Alle i Oslo har et forhold til trikken. Nå gjennomfører vi den største satsingen på kollektivtransport siden T-banen ble bygget, og nå investeres det rundt 7 milliarder kroner i trikk. 40 prosent økt kapasitet vil merkes av alle, sier miljøbyråd Lan Marie Berg.
Hun peker på at all den nye kollektivsatsingen trenger plass, og at det arbeidet er i full gang.
– Vi trenger nye trikker for kapasiteten er nå i ferd med å gå i taket med de vi har. Det nye trikkeprogrammet ble etablert i 2013. Målet er et robust og kostnadseffektivt tilbud. Det har vært et samarbeid mellom mange etater i kommunen. Mange gater er allerede oppgradert og vi holder på mange andre strekninger. Planen var å gjennomføre kontrakten i andre kvartal 2018 og det er i rute, sier konserndirektør for Sporveien, Cato Hellesjø.
- Fremtidens kollektivtransport: - Snart er rutetabeller helt avleggs
Og vinneren er
Konserndirektør for økonomi og finans i Sporveien, Marianne Vik, var den som trakk sløret av vinneren.
– Valget er vurdert mest på teknisk løsning, De har også best pris. Vinneren ble den spanske leverandøren CAF. De skal også levere til flytoget. De har levert alt fra høyhastighetstog til trikker, sier hun.
Det skal være stor komfort, seks doble dører som skal gi rask på og avstigning, store vinduer og skikkelig klimaanlegg. De nye trikkene er 34,16 meter lange, 2,65 meter brede og kan ta 220 passasjerer.
Godt innenfor kontrakten i pris. Det vil bli serieproduksjon fra 2021 etter testingen og alle skal leveres på tre år.
Høyere hastighet
Små endringer fra standardtrikken
Oslo Sporveier har nok en kollektiv hukommelse på hvor dårlig det kan gå når man ønsker seg en helt spesiell trikk. Resultatet ble Italiatrikken som skulle tilfredsstille alle mulige og umulige krav. Derfor understreker alle talspersonene i Sporveien nå at det helt fra anbudsinnbydelse har vært sagt at Oslo vil ha moderne standard trikker med velprøvd teknologi.
– Det har vi fått. Disse trikkene skiller seg veldig lite fra de som er levert til en rekke andre byer, som Freiburg, Luxemburg, Budapest og mange andre også på andre kontinenter. Vi får tredje generasjon av CAF Urbos 100 som de introduserte for noen få år siden. De eneste modifikasjonene er at vi skal ha et mer moderne IT-system for passasjerinformasjon og et system for å strø sand på skinnegangen når det blir glatt om vinteren. Den ytre designen er utformet for oss, men inni er de lik standardkonseptet, sier teknisk prosjektleder i Sporveien, Håkan Lund.
Fem segmenter
Trikkene har fem segmenter og tre boggier, hvorav to med motordrift. Hele gulvarealet inne er lavgulv. Utformingen i fem segmenter gjør at trikkene tar mindre plass i svinger og at dørene er nærmere plattformen når holdeplassene ligger i kurver.
– Utformingen med alle de store dørene gjør at passasjerene kommer lett inn og ut på holdeplassene. Derved blir oppholdstiden raskere, sier han.
En bekymret leser, som hadde hørt ryktet om valget av CAF viste til at selskapet har levert trikker til Stockholm hvor de har hatt mye problemer.
– Jeg kan ikke kommentere dette, men trikkene i Stockholm var av en helt annen type og med veldig store tilpasninger til krav fra den svenske hovedstaden. Vi vet at Urbos 100 har fungert ypperlig gjennom tre generasjoner over hele verden, sier han.
I forhold til de såkalte Italiatrikkene, SL 95, vil SL 18 veie hele 20 tonn mindre. Litt under 43 tonn. Det vil gi en vesentlig mindre belastning på skinnenettet.