Oslo lå allerede dårlig an til å nå klimamålene sine. Etter flere nederlag i høst der en rekke viktig verktøy for å målene har glippet, mener byråd for miljø- og samferdsel i Oslo Sirin Hellvin Stav (MDG) at kommunen må gå sterkere til verks.
– Vi må øke bompengene betydelig. Det kommer til å bli umulig å nå klimamålene uten, slår Stav fast overfor Aftenposten.
EUs nei til å støtte CO₂-fangst på Klemetsrud, at Vegvesenet mener det vil være ulovlig å forby bensin og dieselbiler i deler av sentrum og at regjeringen ikke kom med ekstra penger til Ruter i statsbudsjettet, er blant de nedslående nyhetene for Oslo.


Stav sier hun vil gjøre økte bompenger til en viktig sak i forhandlingene om Oslopakke 3 som starter til våren.
– Det er for billig å kjøre bil nå, rett og slett, sier Stav, som understreker at økningen er i tråd med byrådets politikk.
Oslo endret bompengesatsene sist i 2019.

Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene