– Hvis alt går etter planen, håper vi å kunne åpne tunnelen igjen om to til tre uker. Det er vår vurdering nå, etter å ha kartlagt skadeomfanget, opplyser avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.
Skadene i tunnelen er omfattende. I alt 500 meter av den drøyt sju kilometer lange tunnelen er skadd, og 300 meter er helt utbrent.
– Det utviklet seg ekstrem varme som følge av brannen i lastebilen. Dette medførte blant annet store skader på tunnelhvelvingen, kabler i tunnelen, isolasjonen bak hvelvingen og veidekket, sier Karbø.
Starter reparasjon
Vegvesenet startet reparasjonsarbeidet lørdag ettermiddag. Inntil videre vil det være omkjøring via Oslo eller ferja mellom Horten og Moss fram til tunnelen åpnes igjen.
Natt til lørdag gjorde både Kripos, Havarikommisjonen og lokalt politi tekniske undersøkelser inne i tunnelen. Etter hvert startet også arbeidet med å rydde tunnelløpet for biler. I tillegg til lastebilen som brant er det store skader på en annen lastebil som sto tett inntil den.
Det var 17.50 fredag at brannen oppsto. Nødetatene var på plass etter kort tid, og tre personer ble tatt hånd om av helsevesenet. Ingen ble alvorlig skadd.
Siden åpningen i juni 2000 har Oslofjordtunnelen vært stengt mellom 200 og 300 ganger i året på grunn av større og mindre hendelser.
Håper på Stortinget
I Nasjonal Transportplan (NTP) er det satt av 4,5 milliarder kroner til et nytt tunnelløp. Det har også vært drøftet om det skal bygges en bro over Oslofjorden. Men selv om prosjekteringen på et nytt tunnelløp er kommet langt, understreker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at et endelig valg av løsning ikke er tatt.
Han håper imidlertid at Stortinget vil treffe en beslutning når NTP skal behandles i juni.
– Jeg mener det er viktig at man får klargjort dette når Nasjonal Transportplan (NTP) skal behandles. For selv om det skal bygges et nytt tunnelløp, så vet vi at det er mye arbeid som skal gjøres før det. Du skal tegne, du skal prosjektere, du skal ha ut kontrakter, og så skal man sette spaden i jorda. Hvis man ikke tar en beslutning nå, betyr det at det vil ta mye mer tid før man i det hele tatt kommer i gang med prosessen, sier Solvik-Olsen til NTB.
– Utgangspunktet er at man ønsker et tunnelløp parallelt med dagens, men det er noen sikkerhetsutfordringer som vi må avklare. Dagens tunnel er kartlagt for et parallelt tunnelløp, sier leder Nikolai Astrup (H) i transportkomiteen på Stortinget til NTB.
Fordeler med tunnel
Både Solvik-Olsen og Astrup mener det er flere fordeler med et nytt tunnelløp.
– Det vil gjøre det mulig å holde trafikken åpen via det andre løpet, dersom det skulle skje ulykker, påpeker Astrup.
– Får man to tunnelløp, vil man, hvis det er brann, kunne sende røyken etter trafikken mens den kjører ut. Det betyr at biler som kommer inn, ikke vil møte trafikk eller røyk. Man ivaretar sikkerheten, man får fluktmuligheter på en helt annen måte, så sikkerheten økes betydelig, understreker samferdselsministeren.
(©NTB)