Ifølge OSM Aviation er det tidenes største elflyordre de nettopp har lagt inn:
Bemanningsselskapet har bestilt 60 elektriske skolefly som skal brukes av OSM Aviation Academy.
– Vi er stolte av å lede veien mot grønn luftfart, sier OSM Aviation-sjef Espen Høiby i en pressemelding.
Avtalen ble kunngjort på en pressekonferanse på flymessa Aero torsdag ettermiddag, og gjelder Bye Aerospace eFlyer 2 med en listepris på cirka 3 millioner kroner per stykk.
- Pipistrel Alpha Electro: Universitet i Tromsø vil kjøpe Norges andre og tredje elfly
Siemens på laget
Amerikanske Bye Aerospace har de siste fem årene utviklet to- og fireseters elektriske skolefly.

Jomfruferden med eFlyer 2-prototypen fant sted 10. april i fjor fra Centennial lufthavn sør for Denver i Colorado.
8. februar i år var flyet i lufta for første gang med ny motor, Siemens SP70D, som veier 26 kg og yter 90/70 kW maksimalt/kontinuerlig.


Den tyske industrigiganten er ikke bare leverandør, men skal ifølge avtalen ta en aktiv del i å ferdigutvikle eFlyer 2, ta det videre til produksjonsfasen og få det FAA-sertifisert. Prototypen skal etter hvert oppgraderes med den ferdige produksjonsversjonen av Siemens-motoren som skal benyttes i det serieproduserte flyet. Ellers jobber flyprodusenten med å integrere Garmin G3X-skjermer i elflyet.

Firmaet har navn etter grunnleggeren George E. Bye, mens selve flyet fram til torsdag offisielt har flyet gått under navnet Sun Flyer. Navnebyttet til «eFlyer» er mer i tråd med at selskapet sikter seg inn på skoleflymarkedet med fornuftig prisede fly, og har gått vekk fra den opprinnelige tanken om solceller på vingene.
- Equator Aircraft: De norske elfly-byggerne tror ikke batteri er nok - designer ny rekkeviddeforlenger
Elfly AS vil kjøpe 18 fly
AERO-messa, som pågår til lørdag, er verdens største utstilling for allmennflygning og har i år 757 utstillere fra 40 land. Den arrangeres i Friedrichshafen, helt sør i Tyskland, der flyprodusenten Dornier holdt til i sin tid.
Der kom det fram at Bye Aerospace nå har mottatt 298 såkalte «customer commitments» på eFlyer 2 og 4, inkludert bestillinga på 60 fly fra OSM Aviation Academy.

En annen avtale som ble offentliggjort var at Elfly AS, som holder til i Bergen, har betalt inn depositum for ytterligere ti fly slik at de planene nå totalt omfatter kjøp av 18 eFlyer.
.png)

– Bye har et sterkt team, og jeg tror de blir først til å masseprodusere et FAA Part 23-sertifisert elektrisk fly. Dette kommer til å bli allmennflygningens Tesla, sier Elfly-sjef Eric Lithun i en pressemelding fra Bye.
eFlyer2 selges for 349.000 dollar (cirka 3 millioner kroner) og et depositum på 5.000 dollar, mens fireseteren koster 100.000 dollar mer.
- Vant Schneider-pokalen i 1931: Nå satser Rolls-Royce på fartsrekord med elfly