AF Gruppen holder andreplassen med 365,2 mill. Nr. tre er NCC med 393 mill.
Den videre rekkefølgen er: Hæhre Entreprenør (414,3 mill.), Contexo/Hochtief Infrastructure (416,2 mill.), Skanska (438,9 mill.), Bertelsen & Garpestad/Metrostav (480,2 mill.), PNC Norge/K. A. Aurstad (491,1 mill.), Dokka Entreprenør (493,6 mill.) og Aldeso Construcciones som forlanger hele 650,7 mill kroner for jobben.
De 4,5 kilometrene ligger mellom Øye og Eidsbru i Vang kommune like øst for Filefjell. 2 120 meter skal gå gjennom tunnel med profil T9,5. Entreprisen omfatter også anlegg av 2 070 meter sideveger og en opsjon på anlegg av 3,1 km ny E16 fra Øye og østover til Turtnes.
I følge Vegvesenets beregninger skal det sprenges 165 000 kbm fra tunnelen. Det vil gå med 26 000 kvm PE-skum, 8 300 kbm sprøyebetong og 80 tonn injeksjonsmasse. Tunnelportalene får en samlet lengde på 175 meter. Til tilbakefylling over portalene vil det gå med 85 000 kbm.
I forbindelse med veg i dagen skal det sprenges 50 000 kbm og 185 000 kbm jordmasser skal flyttes. En 210 meter lang bru inngår i vegen i dagen.
Statens vegvesen har utført mesteparten av prosjekteringen i egenregi. Vegen skal være klar for trafikk høsten 2018.