Over 300 deltok på årets Brukonferanse

– Muligheten til å bli faglig oppdatert, utveksle erfaringer med kolleger og bli kjent i en uformell ramme er nok grunnen til at så mange velger å delta på den årlige Brukonferansen, sier Rune Pedersen, senioringeniør i Statens vegvesen.

Årets Brukonferanse samlet over 300 engasjerte bruingeniører.
Årets Brukonferanse samlet over 300 engasjerte bruingeniører. Foto: Ingrid F. Bjørgo/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. nov. 2023 - 13:00
Senioringeniør Rune Pedersen i Statens vegvesen. <i>Foto:  Ingrid F. Bjørgo/Statens vegvesen</i>
Senioringeniør Rune Pedersen i Statens vegvesen. Foto:  Ingrid F. Bjørgo/Statens vegvesen

Han oppsummerer årets Brukonferanse i regi av Statens vegvesen som Norges viktigste faglige møteplass for bruingeniører. I år gikk den av stabelen i Bergen, og programmet bestod av en miks av overordnede problemstillinger og tema som er relevante for alle bruprosjekter, og presentasjoner fra pågående og kommende bruprosjekter.

– Brukonferansen er en viktig arena som er med på å styrke brumiljøet i Norge, og det at vi har så mange aktuelle prosjekter å presentere bidrar til at også utenlandske bruingeniører ønsker å komme til Norge for å se hvordan vi planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder bruer, sier han.

En viktig læringsarena

Spennende å bli faglig oppdatert om pågående bruprosjekter! Eirik Willand (Rambøll) (til venstre) og Sondre Rydtun Haug (Norconsult) <i>Foto:  Ingrid F. Bjørgo/Statens vegvesen</i>
Spennende å bli faglig oppdatert om pågående bruprosjekter! Eirik Willand (Rambøll) (til venstre) og Sondre Rydtun Haug (Norconsult) Foto:  Ingrid F. Bjørgo/Statens vegvesen

– I år fokuserte vi på å dele erfaringer fra nylig ferdigstilte prosjekter slik at vi kan lære av hverandre, samtidig som vi hadde en del presentasjoner av bruer som man har hatt utfordringer med. Vi har ofte felles faglige utfordringer, derfor er konferansen en nyttig møteplass, sier Pedersen.

– Vi ønsker at det skal være «lav takhøyde» på konferansen, altså deler vi åpent også om negative erfaringer som kan gi viktige læringspunkter for fremtidige bruprosjekter, understreker han.

Hurtigruten velger seil fra franske OceanWing. Samme type seil er installert på laseskipet Canopée.
Les også

Strøm, seil og sol skal gjøre Hurtigruten utslippsfri i 2030

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.