Klokken 10:00 mandag morgen ble det målt 120 mikrogram nitrogendioksid (NO2) per kubikkmeter luft like ved Sinsenkrysset i Oslo.
På samme tidspunkt tirsdag morgen var dette redusert med omlag 50 mikrogram - til 69,3 mikrogram per kubikkmeter luft.
Tallene er hentet fra målestasjonen ved Aker sykehus, like ved Sinsenkrysset.
- God effekt
Hos Norsk instutt for luftforskning (NILU) mener de absolutt at dieselforbudet har hatt effekt på luftkvaliteten, men samtidig understreker de at det er vanskelig å tallfeste hvor stor effekten har vært.
– Sånn som det ser ut, så ser det ut til at dieselforbudet har hatt god effekt. Forurensingen holder seg godt nede under helseskadelig nivå, sier Christine F. Solbakken, kommunikasjonssjef i NILU.
Samtidig sier hun at det er mange faktorer de ikke har kontroll over.
– At vi fikk snø i morges kom uventet. Det er bra og det lettet litt på luftforurensingen. Vi fikk en pause i inversjonen, samtidig skal det tette seg til utover dagen, sier hun.
– Vi vet heller ikke hvor mange som er på veiene og hvor mange som ville vært der uten forbudet, sier hun.
- Les også: Slik renses dieselmotoren for NOx
Mindre svevestøv, mer NO2
Tidligere var det først og fremst store utslipp av partikler som var problemet med dieselbilene. Partikkelfiltre har løst mye av dette - men prislappen har vært en kraftig økning i NO2-utslipp.
– Det er et paradoks at partikkelfilteret, som løste svevestøvproblemet, er det som er med på å gjøre dieselbilen verre for miljøet nå, uttalte avdelingsdirektør for trafikkforvaltning i Vegdirektoratet, Ivar Christiansen, til Teknisk Ukeblad i 2014.
- Les hele saken her: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle
Færre dieselbiler gjennom bomringen
Bomselskapet Fjellinjen melder om at 31 prosent færre dieselbiler i lett klasse har kjørt gjennom bomringen i morges sammenliknet med i går.
De har sammenliknet passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i timene mellom kl 00:00 og 10:00 for mandag 16. januar og tirsdag 17. januar.
Mandag passerte 63.000 dieselbiler mot 43.000 på tirsdag.
Samtidig har antallet passeringer med hybridbiler, elbiler og bensindrevne biler økt med 15 prosent i samme periode.
Total reduksjon i antall passeringer er cirka 10 prosent (11.000 passeringer, skriver bomselskapet i en pressemelding.
«Analysen viser en liten økning i dieselbiler tunge kjøretøy – noe som forklares med kjøremønsteret til næringsdrivende lastebiler som ikke kjører i like stor grad mandag morgen som tirsdag morgen», skriver de videre.
Passeringstallene til Fjellinjen viser også at det er vesentlig større endring i kjøremønsteret på kommunale veier kontra hovedfartsårene, som i stor grad er unntatt forbudet.
- Les også: Tror diesel snart er ferdig