Det dreier seg om dette utstyret:
Snøfreseren UTV 240 er en ny versjon av den minste unitfresen fra Øveraasen. Den velkjente UTV 175 får selskap av en litt kraftigere storebror: UTV 240. I utgangspunktet er fresene svært like, men UTV 240 har et høyere effektuttak, som gir ekstra kraft og ytelse i krevende arbeid. Begge har roterende viftehus med mulighet for direkte utkast, eller utkast via svingbar tut. De kan også leveres med lastetuter for snølasting, enten i fast utførelse, eller med teleskopfunksjon.
Snøfres UPV 450 er en ny generasjon Twin Spin-fresere fra Øveraasen. Disse fresene er et viktig element i vinterberedskapen på krevende strekninger i hele Norge. Nye UPV 450 er tuftet på Øveraasens kunnskap og erfaring, kombinert med den nyeste motorteknologien på markedet. Her er det montert en kraftig og kompakt 12-liters V6 dieselmotor fra Deutz. Denne møter de seneste kravene til denne typen motor - EU Stage V. Flere komponenter for avgassrensing betyr at matchvekten på UPV 450 er cirka 6500 kilo.
Snøfres UTV 455: Motoren på UPV 450 kommer også i den nye trommelfresen UTV 445. Denne kompakte og motorsterke totrinnsfresen vil passe godt både som arbeidshest på veien, og for å rydde snø effektivt på flyplass.
U-plog HDP er en plog for de tøffeste oppgavene, ifølge Øverasen. Det er en robust U-plog med faste skjær, som har vinger med 90 grader sving. Øveraasen HDP leveres med midseksjon på 7 eller 8 fot og vinger på 4, 5 og 6 fot. Med den minste midtseksjonen får man en meget smidig plog med transportbredde på under 2,6 meter. Selv med den brede midtseksjonen er transportbredden under tre meter. Skjærvinkel på 16 grader og horisontal pendling på plogen sikrer et godt resultat på veien. Plogen svinger inntil 35 grader, og leveres som standard med glatte stål. Perforerte stål er tilleggsutstyr. Øveraasen HDP U-plog leveres i bredder fra 4,7 til 5,9 meter.
Tømmeskuffa i ny størrelse: Tilbakemeldingene på tømmeskuffa fra Øveraasen tilsa at det var et behov for en variant som er tilpasset litt større bæremaskiner. For kommende sesong blir utvalget utvidet med en variant på cirka 6000 liter. Som på de mindre modellene tømmes skuffa ved at bakveggen, som er henglset i toppen, skyves frem og innholdet i skuffa dyttes ut i en jevn hastighet. Med denne skuffa vil lasting av biler med høye karmer bli mye enklere, raskere og smidigere. Også sjåføren i bilen setter pris på at materialet kommer gradvis, og ikke alt på en gang. Den nye tømmeskuffa TS 3000 HK har en bredde på 2,95 meter og en vekt på cirka 1500 kilo.
Tømmeskuffa er egnet for lettere materialer som snø, flis, bark og lignende.
Historisk investering i Sjøforsvaret: Designet på Norges nye ubåter er straks klart