Under Norsk Teleforum på Storefjell nylig tegnet flere teleanalytikere et dystert bilde av den økonomiske tilstanden blant utfordrerne på det norske telemarkedet.
- Dersom vi regner Telenor og NetCom som de etablerte, ligger alle utfordrerne på gal side av inntektsstreken, sa Tore Aarønæs. - Det er investert anslagsvis 14 milliarder kroner i det norske telemarkedet siden 1996. Disse investeringene har så langt gitt meget dårlig avkastning.
Manglende industrielle motiver
Lars Godell, som jobber i Forrester Research i Nederland, sa at noe av grunnen til de magre resultatene ligger i overetablering i bransjen. - Utviklingen har vært finansielt drevet, og ikke industrielt. Derfor har vi kommet skjevt ut, mener han.
- Norge er dessuten et lite land. De som satser på å være best i Norge på et bredt produktområde, vil tape i det lange løp. Norske bedrifter må fokusere bedre. Målet må være å bli best i verden på et smalt område. Gode eksempler i så måte er Opera og Trolltech.
Godell tegnet en likesidet trekant med fokus, det vil si innsats i en spesialnisje, skala, som har med kostnader å gjøre, og kundenærhet i hvert sitt hjørne. Advarselen var klar: - Don't get stuck in the middle. Han nevnte også norske telebedrifter han mener ligger godt plassert midt i trekanten; BaneTele, Telio, Bluecom og NextGenTel.
Statlig handikapp
- Bransjen risikerer dessuten å sulte seg til døde, sa Godell, med klar adresse til blant annet Telenors Delta 4 program. - Tidligere telemonopolister har fortsatt 60 - 80 prosent av sine inntekter fra vanlig fasttelefoni og ISDN. På disse områdene faller marginene meget raskt. Det bør få varsellampene til å lyse. Dessuten; når var staten sist en god eier? Jeg tror på aktivt eierskap, og staten har ikke kompetanse.