Seks entreprenør har gitt pris på oppdraget. Prosjektleder Per Bjørn Gjelsten er fornøyd med oppslutningen. Til tross for mange anbydere preges konkurransen av manglende interesse fra største norske entreprenørene. Bare en av dem er med.
Andreplassen holdes av Bilfinger med et anbud på 88,3 mill., fulgt av Hak Entreprenør fra Alta (90,688 mill.), NCC (90,747 mill.), Bladt Industries fra Danmark (93 mill.) og Secora (102,1 mill.).
Den nye brua skal erstatte to parallelle bruer som fører fylkesveg 62 over elva Driva. De tar trafikk i hver sin retning. Vestgående trafikk tas av en stålbjelkebru fra 1984. Østgående trafikk tas av en 100 år gammel (!) stålbuebru.
Den gamle brua har blitt forsterket et par ganger, men den har likevel ikke tilstrekkelig bæreevne. Når Hydro Aluminium skal frakte tungt utstyr fra industriområdet på vestsiden av Driva til verket på østsiden, må man bruke den nye brua og stoppe all annen trafikk.
Brua som skal erstatte de to gamle, blir en nettverksbru. Den består av et 110 meter langt spenn pluss landkar. Buene er av stål. De lener seg mot hverandre. Kjørebane og landkar blir støpt. Landkarene skal fundamenteres på pæler.
Entreprisen omfatter også riving av den gamle brua. Entreprenørene står fritt til å velge hvordan trafikken skal avvikles i anleggstiden.
Nybrua skal være klar for trafikk i november neste år.