Målet er å lære mer om hvordan nullutslippsmaskiner vil fungere ute på en anleggsplass.
![Prosjektleder Odd Helge Innerdal. <i>Foto: Marit Krekvik/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2776/2776500/f43accf0-e9c1-472f-bbf3-67b5408a9949.jpg)
Vegprosjektet E39 Betna-Stormyra er valg ut som et av Statens vegvesen sine pilotprosjekter, for å teste ut nettopp dette. – I dag setter vi i gang med elektrisk lasting, og nærmere sommeren tar vi også i bruk elektrisk steinknuser, sier Odd Helge Innerdal, prosjektleder i en pressemelding fra Statens vegvesen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![– Av et totalbudsjett på 1,1 milliarder kroner koster det oss i år 15 millioner kroner ekstra å få lagt asfalt med de beste miljøpremissene, sa drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo i Vegvesenet.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839699/original.jpg)
Klimakrav: Kostet 15 mill. ekstra å legge asfalt: – Det lever vi godt med
Tilskudd for å laste uten utslipp
I kontrakten for parsellen mellom Betna og Hestnes er det stilt krav til at knusing av masser skal foregå ved bruk av elektrisitet. Hvis entreprenøren i tillegg tar i bruk maskiner som utslippsfritt laster stein og mater knuser, så får de tilskudd til dette, også. Det har totalentreprenør Bertelsen & Garpestad planer om å få til.
-Det er denne veien bransjen går, og vi vil være i front. Vi ser på dette som et referanseprosjekt som gir oss verdifull erfaring, sier Henning Lysaard, HMS leder i Bertelsen & Garpestad.
![Gravemaskinen er koblet til strøm når den er i drift. Kabeltårn til venstre i bildet. <i>Foto: Marit Krekvik/ Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2776/2776501/6e17da6e-5888-4b07-aa7f-8789a74d250e.jpg)
Steg for steg mot helelektrisk
Etter hvert vil prosjektet også få tilgang til to elektriske dumpere. Da vil transporten av masser gå på strøm, og deler av produksjonslinjen blir helelektrisk.
Elektriske dumpere er ikke nevnt i kontrakten, men dette er noe Statens vegvesen og Bertelsen & Garpestad har forhandlet inn i etterkant.
- Når vi får på plass en elektrisk produksjonslinje får vi virkelig testet hvordan dette fungere i praksis. I etterkant skal vi dele våre erfaringer med andre prosjekter, og bidra til reduksjoner i klimagassutslipp også på andre veganlegg, sier Innerdal.
Viktige lærepunkter er hvordan kabling av maskiner påvirker mobiliteten, HMS i forbindelse med elektrifisering og samarbeid med strømleverandører. I tillegg skal vegvesenet også høste erfaringer rundt hvordan kontraktskrav og tilskudd påvirker leverandørenes satsing på elektrisk utstyr.
![En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835285/Domb%25C3%25A5s-Vestnes.jpg)
Statens vegvesen og Nye Veier i krangel