Terminalen på Nesoddtangen er et viktig trafikk-knutepunkt. Båtene som benytter den, frakter årlig 2,6 millioner passasjerer. Sambandet Horten-Moss tar under halvparten så mange. Det er det bilfergesambandet som frakter flest passasjerer her i landet. Men det er vanskelig å tro at Nesoddtangen er så viktig når man ser hvilken forfatning terminalen er i. Området preges av dårlig regulering og mangelfulle bekvemmeligheter for passasjerene. Busser, biler, fotgjengere og syklister beveger seg mellom hverandre hver gang en ferge har sluppet sin last. I rushtiden er forholdene nesten kaotiske.
Nå blir det omsider bedre. Trafikantene skal bli atskilt. Nå man går i land fra ferga, vil man komme inn på et stort område som er forbeholdt myke trafikanter. De som skal videre med buss - det er mange - får egne plattformer hvor de står trygt. Busstraséen behøver man bare krysse én gang.
Fotgjengere skal slippe å forholde seg til biler som kjører nesten ned til bryggekanten for å slippe av eller hente passasjerer. På den nye terminalen blir en egen plass for korttidsparkering hvor det også blir «kiss and ride» og drosjeholdeplass.
Terminalen vil også ha bedre bekvemmeligheter enn i dag både for passasjerer og de som betjener dem. Det blir nytt venterom, ny kiosk og nye toaletter, og bussjåførene får eget pauserom.
Omreguleringen krever mer plass en det er i dag, men det er små muligheter til utvidelse rundt terminalområdet. Plassen blir tatt fra dem som kjører egen bil til fergekaia og parkerer den der. I dag er det plass til langtidsparkering for til sammen 144 biler. Når ombyggingen er fullført, er antall plasser halvert. Som erstatning blir det etablert en ny innfartsparkeringsplass ved Skoklefall et par kilometer fra Nesoddtangen. Herfra er det bussforbindelse til alle fergeavganger.
I anleggsperioden blir det knapt plass til langtidsparkering i det hele tatt. Årsaken er at riksveg 165 må legges om for å tilfredsstille kravene til maksimal stigning. Det er den eneste adkomstvegen til Nesoddtangen. I dag er den i bratteste laget for busser. Mens omleggingen pågår blir parkeringsplassen omgjort til en byggeplass, og bilistene blir henvist til andre parkeringsplasser i området. Derfra kan man ta buss til fergekaia.
På Skoklefall blir det plass til 70-80 biler. Anlegg av denne plassen inngår i kontrakten til PA Entreprenør. Den var ikke med i det opprinnelige konkurransegrunnlaget. Dette er den viktigste årsaken til at kontraktsummen er ca. to millioner kroner høyere enn anbudsummen. Det er også en viktig årsak til at kontrakten ikke ble underskrevet før jul, slik Vegvesenet først tok sikte på. Men utsettelsen får ingen følger for ferdigstillelsen av terminalen. Den den opprinnelige byggetiden var romslig nok til at entreprenøren kan fullføre arbeidet innen 15. mai neste år.