Som Teknisk Ukeblad skrev i januar var Statnetts administrerende direktør Auke Lont svært misfornøyd med at selskapet nesten hadde en fraværsskade per uke i fjor.
Nå har Statnett skjerpet seg betraktelig. Mens frekvensen av antall skader som førte til fravær per million arbeidstimer (H1) i fjor var 9,8, er tallet nå halvert. H1-tallet for de siste tolv månedene er nemlig kommet helt nede i 4,9.
– Dette er utrolig gledelig. Vi håper å komme enda lenger ned, men vet at året ikke er omme. Det er nå det begynner å bli glatt ute, og vi har fullt trøkk i mange prosjekter og i driften vår, sier direktør for HMS og organisasjon i Statnett, Kirsten Berg, til Teknisk Ukeblad.
Leverandørene henger etter
Tallet 4,9 inkluderer både ansatte i Statnett og ansatte hos leverandørselskaper som jobber på Statnett-prosjekter. Det er færrest skader blant de Statnett-ansatte. De har oppnådd en H1-verdi på 1,9, ned fra 2,8 i fjor.
Leverandørene har også halvert sin skadefrekvens, men med et langt dårligere utgangspunkt. Tallet er gått ned fra 16 til 7,8 (se tabell). De to gruppene er omtrent like store når det gjelder arbeidstimer, med noe over 2 millioner timer hver.
Antallet fraværsskader for Statnett og underleverandørene så langt i år er 17, mot 34 i samme periode i fjor.
I fjor hadde selskapet også en dødsulykke og flere alvorlige personskader. Personskadene har vært langt færre og mindre alvorlige i år.
Les også: Slik kan vindmøllebladene vri seg automatisk i sterk vind - uten motor
Sendes på kurs
For å få ned tallene har Statnett jobbet systematisk for å øke kompetanse, blant annet arrangert førstehjelpskurs, kurs i elektrisk spenning, basis HMS-kurs for alle i Statnett, kurs om byggherrerollen, anhukerkurs for de som jobber med helikopter og stilaskurs for de som jobber i høyden.
– Vi har arbeidet veldig mye mer systematisk med sikkerhet enn tidligere. Da er det veldig viktig med god oppfølging av leverandørene. Man må begynne å tenke på HMS allerede i planleggingsfasen, når det først skjer noe er man for sent ute, sier Berg.
Statnett satte i gang arbeidet med sin arbeidsplan for HMS i 2011.
– I 2012 fikk vi skadetallene ned, og vi trodde ting var bra. Men i 2013 fikk vi en skikkelig oppvåkning. Året var ille, med veldig mange alvorlige skader. Da gikk vi i oss selv. Den største effekten har vi hatt av å si klart og tydelig fra både internt og eksternt at vi ikke er gode nok og må ha forbedringer over hele linjen. Vi har hatt en dyp erkjennelse av at vi ikke er gode nok og at vi ikke kunne fortsette slik vi holdt på, sier Berg.
Les også: Ny verdensrekord for vindmølle: 192.000 kWh på et døgn
Advarer mot overmot
Målet om nedgang i skadefrekvensen er imidlertid ennå ikke nådd. Det er å bli best av sentralnettoperatørene i Europa og like bra som oljebransjen. Da må H1-verdien ned på 2,0, noe Statnett har som mål å klare i 2017.
– Vi er stolte av tallene. Men vi hviler ikke på laurbærene. Det verste som kan skje er at vi blir så overmodige at vi tror at det går av seg selv. Isteden forsøker vi hele tiden å bli bedre og vil gjerne ha med resten av bransjen, sier Berg.
Statnett har i år opprettet en egen årlig Sikker-pris, for godt HMS-arbeid. Prisen ble utdelt på Statnetts høstkonferanse i Oslo i dag og gikk til Kruse Smith AS.
H1, skader med fravær per million arbeidede timer:
Rullerende 12 måneders basis | 2014 | 2013 | 2012 |
H1 Statnett ansatte | 1,9 | 2,8 | 3,9 |
H1 leverandører alene | 7,8 | 16 | 17 |
H1 Statnett totalt | 4,9 | 9,8 | 8,2 |
Antall fraværsskader | 17 | 39 | 24 |
Kilde: Statnett
Les også:
Denne flytende havvindmøllen kan bli sjøsatt i Norge