Det sier daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen, en organisasjon for prdousenter og leverandører av trafikksikkerhetsmateriell til det norske markedet.
Han fortelller at Norge er på etterskudd når det gjelder sikring av det høytrafikkerte vegnettet, og at ca. 1800 km riksveg fortsatt står usikret.
- Dette gjør at alle trafikanter må være oppmerksomme og ta et ekstra ansvar når de ferdes på slike veger, sier Tangstad-Holdal.
Mange faktorer bak ulykkene
De fire siste årene har det i gjennomsnitt blitt drept 50 personer og 235 har blitt hardt skadd i sommertrafikken hvert år. - Disse tallene er skremmende høye, og vi må reagere på vegdøden.
– Jeg tror det er mange faktorer som er årsaken til alle disse tragiske ulykkene, fortsetter Tangstad-Holdal,
Det er flere som kjører lengre strekninger, og mange på nye og ukjente veger.
- Vi vet at høy fart har vært en sannsynlig medvirkende årsak til 35 prodsent av dødsulykkene i 2016. Enda flere trafikanter på vegene i sommermånedene gir økt risiko for frontkollisjoner og utforkjøringer, hvis uhellet først er ute. Og når flere kjører lengre strekninger blir det desto viktigere med hvile før man blir for trett. Samtidig vil jeg oppfordre trafikantene til å tenke mer over konsekvensene av å drikke alkohol og promillen dagen derpå, sier Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.