Saab-kruttet fyres av med fire sylindere og 2000 kubikk.
Men hva må til for å få motoren til å gå på ren alkohol?
Luftig tanke
Ifølge kilder hos Saab-importøren GM Norge er ikke utvikling av motoren den største utfordringen, men det å håndtere spriten på tanken.
Ikke minst er avdunstingen av alkohol fra tanken en stor utfordring. Dessuten blir kaldstarter i sterk kulde vanskeligere enn med vanlig bensin som drivstoff.
Større futt
Foruten at CO 2-utslippene kommer fra ikke-fossilt brennstoff, er det positivt at ren sprit på tanken gir vesentlig høyere oktan enn vanlig bensin.
Dette betyr at motoren kan kjøres med høyere kompresjon, som igjen gir høyere virkningsgrad. Og med høyere kompresjon og virkningsgrad, åpnes muligheten for å produsere motorer med mindre kubikk, men med mye hestekrefter, som gjør at bilen likevel går som en kule.
Køproblem
Det blir spennende å se hvordan det norske avgiftssystemet slår ut på biler med slike motorer! En viss spenning knytter det seg også til om det blir misbruk av E100-drivstoffet blant de som tørster etter alkohol.
Kanskje det blir større pumpekø enn polkø?