SAMFERDSEL: Blir våre ingeniører stilt på sidelinjen av middelmådige politikere?
I første halvdel av forrige århundre var norsk banestell enten det gjaldt stats- eller forstadsbaner, blant de førende i Europa, karakterisert ved moderne materiell og høy grad av punktlighet. De ansatte var seg bevisst at de tilhørte en effektiv organisasjon som ga seg utslag i en korpsånd som var til å ta og føle på. Dette gjorde at NSB eller sporveien nøt stor goodwill hos publikum. Da Heiberg-epoken sluttet i syttiårene, var imidlertid alt dette over. NSB ble en kasteball mellom lokale interesser, departement og et sentralstyre som med enkelte hederlige unntakelser besto av politikere uten faglig bakgrunn. Men LO la premissene. I de LO-inspirerte jernbaneplaner fra nittiårene gjentas til stadighet behovet for «styring». Men det var jo akkurat det man ikke hadde.
Således gikk man til anskaffelse av høyhastighetstog for milliarder av kroner som ikke lot seg anvende på grunn av skinnegangens kurvatur – til tross for at ingeniørene hadde beregnet massekreftene for hver bidige kurve mellom Oslo og Kristiansand!
I år 2000 inntraff så tragedien på Rørosbanen hvor et tjuetall mennesker mistet livet – uten at det kan sees at noen har påtatt seg ansvaret for denne ulykken. Siden kom uhell og forsinkelser til å bli en del av dagens orden. Omsider synes imidlertid dette vanstyre å være kommet såpass langt at det får ansvarlige myndigheter til å reagere:
I NRK Dagsrevyen 22.04 kl. 19.00 opplyses det at Jernbanetilsynet overveier å stenge Jernbaneverket fordi det representerer en sikkerhetsrisiko. Men allerede i neste sending en time senere er LO-forman Roar Flåthen frampå med forslag om nye høyhastighetsbaner!
Dette er jo en ren avsporing for å dekke over det faktum at LO i nesten et halvt sekel var premissleverandør for alt som het banedrift i Norge. Hvilken misère!
Vi står derfor nå overfor to formidable oppgaver:
1) Opprydding
2) Opprettelse av en hensiktsmessig organisasjonsform for norsk banevesen. Disse tiltakene må ledes av eksterne fagfolk, ikke politikere! Det må være Stortingets oppgave å fastsette rammebetingelsene for omfang og drift av norske baner, men det må være fagfolk som driver dem, gjerne i tilknytning til et fagmiljø slik som tidligere NTH/Sintef.
Siviling. C.A. Janicke