Ementor skal på kundebesøk i Tønsberg. Sjåfør er administrerende direktør Ole Morten Settevik. I baksetet sitter salgsdirektør Inger Lise Sannes og selger Espen Hartz.
Som journalist i Teknisk Ukeblad har jeg spurt om å få være med. Det var ok. Det ser ut til å bli en fin Ementordag. Storkunden Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) i Tønsberg, er målet for reisen.
– De valgte oss fordi vi kunne levere de tjenestene de hadde behov for, sier Settevik. Det føles sikkert deilig å si akkurat det til en journalist. Ementor er tidligere kritisert for å være et konglomerat av altfor mange forretningsområder. Ementor har i det hele tatt fått mye kritikk. Årsaken er de røde tallene.
Mye rart i avisene
Ole Morten Settevik er med til Tønsberg fordi han mener det er viktig å møte kundene.
– Når enkelte media blir for tabloide, oppstår det spørsmål som det er min jobb å besvare, sier Settevik.
Uken har bestått av kundebesøk hos Total, Lindorff, Posten og Bladcentralen samt noen finansieringsselskaper i Oslo. Men at Ementor nå opplever en telefonstorm av usikre kunder, benekter han.
– Siden jeg begynte i januar, har jeg fått tre telefoner fra nervøse kunder. Det er et ganske lavt antall når vi har 4000 kunder i hele Norge. Vi har fått flere telefoner fra folk som synes synd på oss og gir oss oppmuntring.
Gratis kaffe
Vi er mye raskere fremme i Tønsberg enn planlagt. Det blir tid til en kaffe på et av de største hotellene i Vestfoldbyen. Under kaffen prøver Settevik å forklare Teknisk Ukeblad at det finnes en bedriftskultur i Ementor. Noen forståsegpåere mener jo at det er hele Ementors problem: at de ikke har en bedriftskultur.
"Excite!" og "The place to be" er slagordene.
Men før jeg ble med på kjøreturen hadde jeg gjort hjemmeleksene mine og lest meg opp på tilgjenglig informasjon på Ementors internettsider. Jeg forteller at jeg ikke kan huske å ha sett disse begrepene.
– Gjorde du ikke? Settevik er litt overrasket.
– Men vi bruker dem internt. Excite står for forøvrig for Efficiency, X-factor, Customer focus, Innovation, Team orientation og Execution.
Ementor skal være det beste stedet for teknologer. – De flinkeste har lyst å jobbe for oss fordi vi har prosjektene hvor man kan utvikle seg, sier Settevik. Han legger ut om betydningen av sertifisering og at kompetanse er det Ementor skal være best på.
Da vi skal gå, slipper Settevik å betale for kaffen. Det spøkes med at hotellkjeden er en kunde.
Som et ekteskap
Stemningen er god hos Bufdir. Det ser ut som gamle venner møtes.
– Hvordan er det å jobbe med Ementor?
– Det er et positivt samarbeid. De møter oss på våre utfordringer.
– Men hvordan er det å samarbeide med et selskap som får så mye negativt oppmerksomhet?
– Det skaper usikkerhet hos ledelsen. Men vi i IKT-enheten fokuseres ikke på det. Vi tror ikke Ementor blir borte i morgen. Det går bra for selskapet i Norge og ledelsen skaper tillitt, sier It-sjef for drift og utvikling, Frank Vetle.
– Det er som et ekteskap. Det er ikke like knirkefritt hele tiden, supplerer IKT-sjefen for administrasjonen, Marianne Larsen Enstad.
– Teknisk sett er de veldig bra, skyter så IKT-rådgiver Kenneth Hansen inn til slutt.
Men synd på Ementor synes ingen. – Vi har ikke synes synd på noen leverandører ennå!, ler Vatle.
Banner
Tilbake i Oslo prøver Settevik å forklare hva Ementor skal fokusere på fremover (se faktaboks) og det blir en del telefoner. Det er umulig å unngå all banningen.
– Pleier du alltid å banne så mye?
– Ikke ovenfor kunder og partnere nei, men internt ja, sier han. Han har tidligere på turen innrømmet at han har åpenhet og tydelig kommunikasjon som to av sine viktigste nøkkelord innen ledelsesfilosofi.
– Jeg hater skjulte agenda. Det fikser jeg ikke, og jeg gidder ikke å bruke tid på det.
Men helt åpen er han ikke utad. Han vill ikke si noe om ordreinngangen nå. – Det er jeg ikke så glad i snakke om. Det jeg kan si er at det innen service, support og outsourcing, har vært en vekst fra 2004 som har fortsatt inn i 2005. Vi er også tilfredse med nivået på produktsalg. Og vi har mange prosjekter inne til avslutning, sier han.
– Hva skal da til for at Ementor igjen får tillitt i markedet?
– Det eneste vi kan gjøre er å levere positive tall. Det viktige er lønnsomhet, likviditet og kvalitet på leveransen.
– Og det tror du dere skal greie?
– Ja, den troen sitter i ryggmargen. Jeg tror på menneskene i systemet her. I baksetet humrer selgerne. De synes det har vært en fin tur. –Tenk om alle hadde vært like engasjerte som It-sjefen i Barne- og familiedirektoratet, sier Hartz.
P. S Undertegnede fant til slutt noen ord om bedriftskulturen på hjemmesiden til Ementor. Det måtte bare letes litt.