Sentralt i Alcatels e-strategi står ikke bare sentraler som kommuniserer med IP. Avtale med programvaregiganten SAP.Kommunikasjon er også nøkkelordet for den nye økonomien. Temaet for Alcatels årlige forum i Paris var Velkommen til e-virkeligheten.
– Vi skal være den som hjelper til med kommunikasjon for de som ønsker å drive å drive e-handel, sa sjef for e-handelsgruppen i Alcatel, Oliver Hossin til pressen.
Skalerbar IP-sentral
Den tyske programvaregiganten SAP er kjent for sine økonomisystemer og for sentralen OmiPCX 4400. Det er en skalerbar IP-basert sentral som brukes sammen med programvaren fra datterselskapet Nextensio i integrerer tale, data og Internett. Sentralen kan kommunisere mot både vanlige telefoner, PC-er, PDA-er (lomme-PC-er) og WAP-telefoner.
Takket være programvaren fra Nextensio kan for eksempel en GSM-telefon kommunisere med hussentralen når du er innenfor kontorveggene. – Med vår programvare kan du enkelt gå over til en ny e-verden og fortsatt ta vare på dine investeringer, hevder Nextensio-sjef Denis Atal.
IP er veien
Ingen er i tvil om at IP er veien for telefoni. Ifølge sjefen for nettverktjenestene i e-handelsgruppen til Alcatel, Patrick Liot, vil bruk av IP i store amerikanske selskaper øke fra 17 prosent i fjor til 81 prosent i 2003.
Avtalen med SAP gir Alcatels datterselskap Genesys Telecommunications Laboratories Inc. mulighet for å lage systemer som letter forretningsprosessen. Det kan være systemer for kundebehandling eller rene kontorstøttesystemer. SAP er blant verdens ledende leverandører av e-handelsløsninger, mens Genesys lager kundeløsninger.
– Snart er e-handel noe vi bare kan kalle handel, mente SAP-sjef Hasso Plattner i et foredrag i den enorme salen i konferansesenteret. Det er ventet at i løpet av neste år vil alliansen mellom Alcatel og SAP føre til lanseringen av en rekke nye felles løsninger for kundebehandling (CRM – Customer Relation Management).