Tradisjonelt har offshore og marine vært Norcon Engineerings viktigste markeder. Blant de største kundene er Maritime Pusnes og Maritime Hydraulics. Nå er også vei- og industriprosjekter stadig viktigere områder. En bestilling på overvåkingssystemet til de nye E-18-tunnelene i Kristiansand kan bli gjennombruddet på veien til framtidige oppdrag innen samferdsel og sikring av tunneler.
Norcon Engineering AS ble like før årsskiftet 2000/2001 solgt ut av Aker Maritime. Nå eies selskapet 58 prosent av Tratec og 42 prosent av de ansatte. – Vi vil helst være en totalleverandør med ansvar for design, engineering og produktskaping, sier markedssjef Brynjulf Mosland.
Omfattende anlegg
Tunnelprosjektet i Kristiansand har en verdi på 2,55 millioner kroner og omfatter 2800 timer arbeid for Norcon. Styre- og overvåkingssystemet bygges opp av programmerbare logiske styringer (PLS) fra Mitsubishi og det skjermbaserte operatørgrensesnittet Factory Link.
I Baneheiatunnelen og Oddernestunnelen skal det stå seks skap. Hvert skap skal inneholde en PLS og et operatørpanel. Hver PLS skal håndtere om lag 300 inngangs- og utgangssignaler. De første skapene skal installeres i Oddernestunnelen i nær framtid.
Totalt omfatter anlegget om lag 3500 signaler. Kommunikasjonen mellom styresystemene og driftssentralen går på et redundant Ethernet fibernettverk. Mellom PLS-ene skal Mitsubishis egne redundante nett benyttes. Profibus DP skal brukes til kommunikasjon med distribuerte signalmoduler, som skal installeres ved noen veiskilt med omstillbar tekst.
I første omgang leveres fire skap. Norcons ingeniører har travle dager fram til den første tunnelen åpner i sommer. Hele anlegget skal stå ferdig i løpet av 2002.
Sikre tunneler
Utbyggerne har lagt stor vekt på sikkerhet i de nye tunnelene i Kristiansand. Sikkerhetsutstyret omfatter blant annet automatiske bommer, nødtelefoner, stopplys, kjørefeltsignaler og videoovervåking.
ABB Installasjon leverer 130 videokameraer fra Peek Trafikk, som skal brukes til å analysere bilder og varsle om hendelser. Hvis alarmen går, skal det overordnede styresystemet sørge for at bilder fra de kameraene som dekker det aktuelle området, automatisk dukker opp på trafikkovervåkerens skjerm.
Systemet kan også registrere kjøretøy som stopper eller kjører i feil retning, måle hastigheten og telle kjøretøyene. Bildene vises både lokalt i Kristiansand og overføres til Vegtrafikksentralen i Porsgrunn.